خاك داغ میگذارد و میگويد : « بسم الله و بالله و علی مله رسول الله »( 1 ) از اين به بعد كه نگاه میكنيم می بينيم نهضت حسينی ، نهضتی استعرفانی ، خلوص الی الله ، فقط و فقط حسين است و خدای خودش ، گوئی چيزديگری در كار نيست . اما از يك زاويه ديگر كه نگاه میكنيم ( از ديدی كهدعبل و كميت اسدی و امثال اينها نگريستهاند ) ، مرد پرخاشگری را میبينيمكه در مقابل دستگاه جبار قيام كرده است و به هيچ نحو نمیشود او را تسليمكرد . گويی از دهانش آتش میبارد ، همهاش دم از عزت و شرافت و آزادیمیزند : « لا و الله لا اعطيكم بيدی اعطاء الذليل و لا افر فرار العبيد »( 2 ) ، من هرگز دست ذلت به شما نمیدهم و مانند بردگان فرار نمیكنم ،محال است ، « هيهات منا الذله ( 3 ) ، الموت اولی من ركوب العار ( 4) ، لا اری الموت الا سعاده و الحيواه مع الظالمين الا برما » ( 5 ) ، هركدام را در يك جا گفته است . اينها را كه آدم نگاه میكند ، میبيندحماسه است و شجاعت ، و به تعبير اعراب ابا ، يعنی عصيان و امتناع وزير بار نرفتن است . عرب آن مردمی را كه حاضر نيستند زير بار ظلم و زوربروند " ابات " میگويد ، يعنی مردمی كه به هيچ وجه زير بار زورنمیروند . ابن ابی الحديد يك عالم سنی است ، میگويد : حسين بن علی عليهالسلام سيد ابات است . پاورقی : 1 - بحار الانوار ج 45 ص . 53 2 - ارشاد شيخ مفيد ص 235 ، مقتل الحسين مقرم ص . 280 3 - به مدارك ص 47 رجوع شود . 4 - به مدارك ص 155 رجوع شود . 5 - به مدارك ص 47 رجوع شود . |