متشكل در آمد . معاويه در دوره خودش مبارزات زيادی با فكر علی عليه السلام كرد ، سبو لعنها بالای منبر برای علی میشد . بخشنامه كرده بودند كه در سراسر كشوراسلامی در نماز جمعهها علی عليه السلام را لعن بكنند . و اين علامت ايناست كه علی عليه السلام به صورت يك نيرو و يك سمبل و يك فكر و عقيدهو ايمان در روح مردم زنده بود و وجود داشت . اين مرد برای مبارزه با فكرو روح علی كارها انجام داد ، يكی را مسموم كرد ، سر ديگری را روی نيزهكرد ، اينها به جای خودش ، ولی معاويه يك ظاهری را برای فريب مردم حفظمیكرد . تا دوره يزيد میرسد كه ديگر تشت رسوايی ، از بام میافتد . وانصاف اين است كه يزيد از نظر سياست اموی هم يك غلط بود ، يعنی كسیبود كه نتوانست سياست اموی را اعمال بكند ، بلكه كاری كرد كه پردهامويها را دريد . در اين شرايط است كه اباعبدالله نهضت خودشان را آغازمیكنند . حالا مقداری راجع به نهضت ايشان برای شما عرض میكنم . مطلبی رامیگويم ، شما تامل بفرمائيد ، ببينيد اين طور هست يا نه . همان طور كهكلمات و آيات قرآن از لحاظ لفظی و فصاحت و بلاغت و روانی ، نوعی خاصاز آهنگها را به آسانی میپذيرد و اين خود ، آيت بسيار بزرگی برای نفوذقرآن بر دلها بوده و هست ، انسان وقتی تاريخ حادثه عاشورا را میخواند ،استعدادی برای شبيه سازی در آن میبيند . همان طور كه قرآن برای آهنگپذيری ساخته نشده ولی اين طور هست ، حادثه كربلا هم برای شبيه سازی ساختهنشده ولی |