قسم يكم حيرت ابتدائى و سطحى .
ذهن ما با روبرو شدن با واقعيتهايى جديد كه با موقعيت پيشين ما متفاوتست ، براى درك آن واقعيتهاى جديد متوقف مىشود و ذهن ما كه با داشتن معلوماتى پيشين توقع درك آنها را داشته و آن معلومات براى درك واقعيت جديد كفايت نمىكند ، دچار شگفتى مىشويم . اين شگفتى با افزايش درك و فهم ما درباره واقعيت جديد كاسته مىشود ، تا آنجا كه ممكن است بكلى برطرف شده و آن واقعيت براى ما روشن شود . بهمين جهت است كه نميتوان گفت : كودكان با مشاهدات نخستين خود درباره رنگها و شكلها و احساس ديگر پديدهها دچار شگفتى ميشوند ، بلكه حس كنجكاوى آنها به فعاليت ميفتد . كودكان درباره اشيائى كه براى اولين بار آنها را درك ميكنند ، معلومات سابق ندارند ، تا با
[ 117 ]
رويارو شدن با پديدههاى جديد و بر خلاف توقع دچار حيرت شوند .