بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 3, علامه محمدتقی جعفری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
 

 

 
 

فهرست مطالب

[ 266 ]

( فهرست مطالب جلد سوم )

ترجمه و تفسير نهج البلاغه

سر فصل موضوعاتى كه با علامت ( ) مشخص شده است از متن خطب است

مطالب صفحه

متن خطبه چهارم 3

ترجمه خطبه چهارم 4

تفسير عمومى خطبه چهارم 5

و قر سمع لم يفقه الواعية و كيف يراعى النبأة من اصمته الصيحة 5

عوامل گرديدن تكاملى را خنثى نكنيم 5

سه نظريه در مسئله عوامل يكم دوّم سوّم 5

عوامل اساسى براى حركت و بفعليت رسيدن نوع يكم نوع دوّم نوع سوّم 7 6

ديگر هيچ صدائى انسان ساز براى شنيده شدن طنين نمى‏اندازد 10

تقسيم جوامع : يكم دوّم سوّم 11 10

ربط جنان لم يفارقه الخفقان 12

ما زلت انتظر بكم عواقب الغدر و اتوسمكم بحلية المغترين 14

داستان ناكثين ( پيمان شكنان ) 15

تحليل داستان پيمان شكنان 17

1 بحثى در ماهيت بيعت و لزوم آن براى رشد و اعتلاى انسانى 18

2 آزادى اساسى‏ترين عنصر پيمان مقدس 19

3 جوامع امروزى دليلى براى لزوم بيعت ( پيمان مقدس ) نمى‏بينند 20

موضوع و مسئله رهبرى . توضيح يكم دوّم 20

[ 267 ]

انگيزه و هدف پيمان زمامدارى امروزى 21

4 تعهّد شكنى عبارت ديگرى از خودكشى 21

5 بازيگرى‏هاى ماكياولى معاويه در پيمان شكنى طلحه و زبير 22

6 آگاهى پيشين على بن ابيطالب ( ع ) از قرار گرفتن پيمان شكنان در معرض فريب خوردن 23

7 مبدل كردن دادخواهى دروغين را به حكومت خواهى ، نوعى از سياست تلقى كرده‏اند 24

8 اعتراف پيمان شكنان 25

9 شريك ساختن مردم ناشايست در مديريت اجتماع ، خيانت در امانتى است كه خدا و مردم بمن سپرده‏اند 26

10 پيمان شكنان به عمره مى‏روند تا انصراف خود را از رهبر الهى با عبادت خدا بپوشانند 27

11 پيمان شكنان سوگند مى‏خورند كه پيمان خود را نخواهند شكست 28

12 پيمان شكنان از پديده پيمان الهى كه مقدس‏ترين پديده‏ها است سوء استفاده مى‏كنند 29

13 پيمان شكنان از عدالت رهبر الهى هم سوء استفاده مى‏كنند 29

ما اين عدالت را نمى‏خواهيم زيرا نيازى به آن نداريم 32

پيمان و پيمان شكنى از ديدگاه قرآن 33

آيات مربوط به عظمت پديده پيمان 34 33

سترنى عنكم جلباب الدين و بصرنيكم صدق النية 35

چگونه دين پرده تاريكى روى واقعيت مى‏كشد 37

اقمت لكم على سنن الحق فى جواد المضلة حيث تلتقون و لا دليل و تحتفرون و لا تميهون 37

من نگهبان حقيقتم 37

اليوم انطق لكم العجماء ذات البيان 39

[ 268 ]

واقعيات و رويدادهائى كه با قيافه خاموش گوياترين زبان را دارند 39

عزب رأى امرء تخلّف عنى ما شككت فى حق مذاريته 40

مسير من از حقيقت و رو به حقيقت است ، از من جدا نشويد 40

لم يوجس موسى عليه السلام خيفة على نفسه 42

نظرى كلى درباره پديده‏ها و فعاليت‏هاى روانى على بن ابيطالب عليه السلام 42

تباهى اسف انگيزى كه از ناآگاهى به اصل حيات ، نصيب بشريت مى‏گردد يكم دوّم 45

حيات يك مفهوم تجريدى است و ما با معلول‏ها و پديده‏هاى آن سرو كار داريم نه با خود آن مفهوم يكم دوّم 46 45

رابطه حيات با پديده‏ها و فعاليت‏هاى آن ، يكم دوّم 50 47

حيات در منطقه ارزش‏ها . توضيحات يك تا پنج 50

بيم و هراس من درباره انسان‏ها است 51

اليوم تواقفنا على سبيل الحق و الباطل 52

شناخت حق و باطل و تفكيك راه آن دو از يكديگر 52

حق و باطل از ديدگاه قرآن 54

توضيحات يكم تا ششم 58 54

تقسيم واقعيات و حقايق هستى . يكم دوّم 59 58

توضيح هفتم و هشتم حق و باطل 61 60

بحثى در ثبات حق و زوال باطل 62

شناخت حق و باطل آسان‏تر از تشخيص راه‏هاى آن دو مى‏باشد 64

علل عدم شناخت حق و باطل . يكم دوّم 65

اصول تشخيص راه‏هاى حق و باطل . يكم تا سوّم 65

تقسيم راه‏هاى حق و باطل . يكم دوّم 65

من وثق بماء لم يظمأ 66

احساس بى‏نيازى در حال اطمينان به داشتن عوامل مرتفع كننده احتياج .

يكم دوّم 66

[ 269 ]

متن خطبه پنجم 69

ترجمه خطبه پنجم 70

تفسير عمومى خطبه پنجم 71

ايها الناس شقوا امواج الفتن بسفن النجاة 71

نقش فتنه‏ها و آشوب‏ها در حيات آرمان انسانى در سرتاسر تاريخ . يكم دوّم 72 71

تفسير موقعيت فتنه انگيز . مسئله يكم تعريف 73

هر فتنه و آشوبى دو جنبه دارد : يكم منفى دوّم مثبت 74 73

تفسير موقعيت فتنه انگيز . مسئله دوم عوامل 75

انسان‏هائى كه با موقعيت فتنه انگيز در ارتباطند : مسئله يكم گروه روشنفكران 78

مسئله دوم پاكدلان پاك انديش 85

مسئله سوّم از سود جويان مادّى تا عاشقان ( من هستم ) . . . 85

مسئله چهارم بدبينان 86

مسئله پنجم خوش‏بينان 86

مسئله ششم محققان حرفه‏اى 89

مسئله هفتم محققان آگاه و متعهّد 89

فتنه‏اى كه در دوران زمامدارى امير المؤمنين بوجود آمده بود 90

فتنه از ديدگاه قرآن 92

1 فتنه عامل تحركى براى آزمايش 92

2 فتنه‏اى كه خود انسان به وجود مى‏آورد و آنرا وسيله فريب دادن خود مى‏سازد 95

3 وقيح‏ترين جنبه‏هاى فتنه 96

4 اگر محاسبه دقيق در كار نباشد . فتنه‏ها خوب و بد را به آتش خواهند كشيد 98

و عرجوا عن طريق المنافره 99

[ 270 ]

عوامل دو پديده متضاد اتحاد و خصومت‏ها 99

به بيان دردها نپردازيد درمان دردها را بگوئيد 101

به عللى بيان دردها در درجه اوّل اهميت است : يكم دوّم 102 101

تقسيم دردهاى بشرى : يكم دوّم سوّم 102

نوع اساسى دردهاى بشرى : يكم دوّم 103 102

وضعوا تيجان المفاخرة 104

انسان و افتخار و مباهات‏هاى او 104

افلح من نهض بجناح او استسلم فاراح 105

حركت براى پرواز بى بال و پر نتيجه‏اى جز سقوط ندارد 105

قدرت شرط اساسى تكليف است 107

توضيحاتى درباره قدرت : مسئله يكم وسيله تشخيص قدرت 108

عدم محاسبه آرمانى درباره بهره بردارى از قدرت‏ها ، هدر رفتن و نابودى اين سرمايه‏هاى الهى را در دنبال دارد 111

با ارزش‏ترين و پايدارترين و پيروزترين قدرت‏ها كه امير المؤمنين ( ع ) مى‏خواهد ، كدام است 112

هذا ماء آجن و لقمة يغص بها آكلها 113

عالى‏ترين تشبيه درباره رياست 113

و مجتنى الثمرة لغير وقت ايناعها كالزارع بغير ارضه 114

ساده لوحان نتايج را پيش از سپرى كردن مقدمات مى‏خواهند 114

فان اقل يقولوا حرص على الملك و ان اسكت يقولوا جزع من الموت 116

چه كنم در برابر اين كوته بينان . بگويم يا ساكت شوم ؟ 116

حيات ما فوق زندگى و مرگ 117

هيهات ، بعد اللتيا و الّتى و اللّه لابن ابيطالب آنس بالموت من الطفل بثدى امه 119

مرگ از ديدگاه على بن ابيطالب شربت گوارائى است براى حيات حقيقى 120

[ 271 ]

بر لبش قفل است و در دل رازها 121

متن خطبه ششم 123

ترجمه خطبه ششم 123

تفسير عمومى خطبه ششم 124

و اللّه لا اكون كالضبع تنام على طول اللدم حتى يصل اليها طالبها و يختلها راصدها 124

شگفتا ، عوامل هشدارى‏هاى آگاهى‏افزا ، وسيله‏هائى براى تخدير 124

و لكنى اضرب بالمقبل الى الحق المدبر عنه و بالسامع المطيع العاصى المريب ابدا حتّى يأتى علىّ يومى 126

تا ميان حق و باطل تناقض آشتى ناپذير وجود دارد ، پيكار حق طلبان و باطل گرايان اجتناب ناپذير خواهد بود 126

فو اللّه ما زلت مدفوعا عن حقّى مستأثرا علىّ منذ قبض اللّه نبيه ( ص ) حتّى يوم الناس هذا 128

دليل تكرار و تاكيد امير المؤمنين ( ع ) درباره حق خود 128

متن خطبه هفتم 130

ترجمه خطبه هفتم 130

تفسير عمومى خطبه هفتم 131

اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا و اتخذهم له اشراكا 131

نخست آنان دست بردگى بسوى شيطان دراز كردند ، سپس شيطان بردگى آنانرا پذيرفت 131

فباض و فرّخ في صدورهم و دب و درج فى حجورهم 133

سينه‏هائى كه مبدل به قفسه شيطان مى‏گردد 133

فنظر باعينهم و نطق بالسنتهم فركب بهم الزلل و زين لهم الخطل فعل من قد شركه الشيطان فى سلطانه و نطق بالباطل على لسانه 134

ديروز انسانهائى بودند و امروز شياطين گشته‏اند 135

[ 272 ]

متن خطبه هشتم 136

ترجمه خطبه هشتم 136

تفسير عمومى خطبه هشتم 137

يزعم انه قد بايع بيده و لم يبايع بقلبه 137

آيا زبير در مسئله پيمان زمامدارى ظاهرسازى كرده بود ؟ 137

فقد اقر بالبيعة و ادعى الوليجة فليات عليها بامر يعرف و الا فليدخل فيما خرج منه 137

انكار پس از اقرار پذيرفته نمى‏شود 138

متن خطبه نهم 139

ترجمه خطبه نهم 139

تفسير عمومى خطبه نهم 140

و قد ارعدوا و ابرقوا و مع هذين الامرين الفشل و لسنا نرعد حتى نوقع و لا نسيل حتى نمطر 140

كسى كه قدرت عمل دارد ، نيازى به هياهو و خروشيدن ندارد 140

توضيح مسائل احساسى و تحرك آن : مسئله يكم دوّم سوّم 141 140

سهم تحرك احساسات در تحولات اساسى و اصول آن 144 142

متن خطبه دهم 145

ترجمه خطبه دهم 145

تفسير عمومى خطبه دهم 146

الا و ان الشيطان قد جمع حزبه و استجلب خيله و رجله 146

در برابر حزب شيطان كه براى فريب دادن اولاد آدم بسيج شده است بى تفاوت نباشيد 146

و ان معى لبصيرتى ما لبّست على نفسى و لا لبّس على 147

اين است معناى بينائى كه آدمى خود را نفريبد و فريب ديگران را نخورد 147

و ايم اللّه لافرطن لهم حوضا انا ماتحه لا يصدرون عنه و لا يعودون اليه 149

[ 273 ]

آنان موقعيتى را كه من به وجود خواهم آورد ، قدرت بر هم زدن آنرا نخواهند داشت 149

متن خطبه يازدهم 151

ترجمه خطبه يازدهم 151

تفسير عمومى خطبه يازدهم 152

تزول الجبال و لا تزل عض على ناجذك 152

اگر كوه‏ها از جاى خود كنده شوند تو پا بر جاى باش 152

اعر اللّه جمجمتك ، تد فى الارض قدمك ، ارم ببصرك اقصى القوم ، و غض بصرك

جمجمه‏اى كه چون گوى بى‏اختيار تسليم چوگان الهى نباشد ، دير يا زود گوى پيش پاى قوانين طبيعت گشته ، راه نابودى را پيش خواهد گرفت 154

و اعلم ان النصر من عند اللّه سبحانه 155

پيروزى از خدا و براى خداست و بس 155

متن خطبه دوازدهم 158

ترجمه خطبه دوازدهم 158

تفسير عمومى خطبه دوازدهم 159

اهوى اخيك معنا ؟ فقال نعم . قال : فقد شهدنا ، و لقد شهدنا فى عسكرنا هذا اقوام فى اصلاب الرجال و ارحام النساء سيرعف بهم الزمان و يقوى بهم الايمان 159

اتحاد شگفت‏انگيز انسانها 159

متن خطبه سيزدهم 164

ترجمه خطبه سيزدهم 165

تفسير عمومى خطبه سيزدهم 166

كنتم جند المراة و اتباع البهيمة 166

[ 274 ]

از حكومت و دمسازى با على ( ع ) فرار كردند و لشكر زن و پيرو چارپاى گشتند 166

اخلاقكم دقاق و عهدكم شقاق و دينكم نفاق و ماءكم زعاق 168

تأثير محيط طبيعى در وضع روانى مردم . مسئله يكم دوم سوم 169 168

و المقيم بين اظهركم مرتهن بذنبه و الشاخص عنكم متدارك برحمة من ربه 170

متن و ترجمه خطبه چهاردهم 172

متن خطبه پانزدهم 173

ترجمه خطبه پانزدهم 173

تفسير عمومى خطبه پانزدهم 174

و اللّه لو وجدته قد تزوج به النساء و ملك به الاماء لرددته 174

اين مالكيت‏هاى غير قانونى لغو و باطل است 174

عدالت و ستم 179

عدالت در شئون انسانى كه با اراده به وجود مى‏آيد و توضيحات شش گانه آن 180

عدالت در جهان هستى 181

مى‏گويند : عدالت آن معشوق مطلق انسانيت است كه انسان‏ها از آن فرار مى‏كنند 183

عشق به عدالت در كسانى به وجود مى‏آيد كه عشق به حيات واقعى در آنان شكوفان گردد 184

عشق به عدالت بدون عشق به حيات ، خيالى بيش نيست 186

عدالت منها نمى‏كند ، بلكه اضافه مى‏نمايد 188

فرد و جامعه‏اى كه با عدالت اصلاح نشود ، بازيچه جور و ستم خواهد بود 189

عدالت از ديدگاه قرآن . آيات و توضيحات آنها 193 190

تنها خداست كه ملاك عدالت ميان انسان‏ها است . آيات و توضيحات آنها 196 193

[ 275 ]

قيام دائمى و همه جانبه براى عدالت . آيات و توضيحات آنها 199 196

اين است آن جوهر مقدس كه فوق مى‏خواهم و نمى‏خواهم‏ها است 199

نقل و توضيح نظريه روسو درباره قانون گذاران 203 201

از ستم دور شويد و ستمگار نباشيد ، زيرا ستمگار از رحمت ربوبى خداوندى بريده است 207

آياتى درباره ظلم و ستم 208

ستم عامل سقوط تمدن‏ها و متلاشى شدن اجتماعات . و نقل آياتى چند 208

خداوند عامل ظلم نيست 211

نقل داستانى منسوب به جلال الدين مولوى 211

نمونه آيات تنزيه خداوند از ظلم 214 213

ستمكاران آن خود كامگانند كه جلو هر گونه اعتلاء و پيشرفت را مى‏گيرند 215

آيات مربوط به خودكامگان ( مترفين ) و نتيجه‏گيرى از آنها 217 215

آيا دين براى تخدير بينوايان به وجود آمده است ؟ 217

ملاء ( خودكامگان ) و آيات مربوط به آن 222 217

ارزش كار و كالا و انديشه مردم را پايمال نكنيد 222

مبارزه جدى و داد و فرياد پيامبران براى ريشه كن كردن ظلم 223

تعريف مجدد عدالت 224

متن خطبه شانزدهم 226

ترجمه خطبه شانزدهم 227

تفسير عمومى خطبه شانزدهم 227

ذمتى بما اقول رهينة و انا به زعيم 229

شخصيتم را در گرو سخنم مى‏گذارم 229

ان من صرحت له العبر عما بين يديه من المثلات حجزته التقوى عن تقحم الشبهات 231

[ 276 ]

براى هشياران اندرزها و تجارب روزگاران جدى‏ترين وسايل خودسازى است 232

الا و ان بليتكم قد عادت كهيئتها يوم بعث اللّه نبيه ( ص ) 233

از آن تحول تكاملى كه پيامبر اسلام بوجود آورده بود ، منحرف گشته بهمان نقطه برگشته‏ايد كه مبدأ حركت تكاملى شما بود

[ 234 ]

و الذى بعثه بالحق لتبلبلن بلبلة و لتغربلن غربلة و لتساطن سوط القدر حتّى يعود اسفلكم اعلاكم و اعلاكم اسفلكم و ليسبقن سابقون كانوا قصروا و ليقصرن سباقون كانوا سبقوا 235

هشيار باشيد كه عوامل دگرگونى‏ها به فعاليت افتاده است و شما در مجراى آزمايش‏ها قرار گرفته‏ايد 236

طرح مسائلى در تحول تمدن‏ها و فلسفه‏ها 237 236

فلسفه و حكمت آزمايش‏ها و عناصر و موارد آنها 242 240

و اللّه ما كتمت وشمة و لا كذبت كذبة و لقد نبئت بهذا المقام و هذا اليوم 242

من حقيقتى را پنهان نداشته‏ام ، و آنچه را كه گفته‏ام صدق محض است 242

زير بناى پيكارهاى مقدس تاريخ ، مبارزه جاودانى ميان سودجوئى و حقيقت‏گوئى است 243

( خود ) از اين بازيچه‏ها بسيار دارد 244

و لقد نبئت بهذا المقام و هذا اليوم 246

سرنوشت امروز را مى‏دانستم 246

الا و ان الخطايا خيل شمس حمل عليها اهلها و خلعت لجمها فتقحمت بهم فى النار 247

گنهكاران و پايان سرنوشت آنان 247

علت اساسى بى‏پروائى گنهكاران در زمان ما . موضوع يكم دوّم 257 248

توضيح بعضى از قوانين حمورابى 257 251

هر معصيتى سقوطى را بدنبال دارد 257

تقسيم گناهان بر دو نوع عمده : نوع يكم دوّم 253 257

[ 277 ]

الا و ان التقوى مطايا ذلل حمل عليها اهلها و اعطوا زمتها فاوردتهم الجنة 254

توضيح و مسائلى درباره كلمه تقوى 254

پاسخ طرح دو پرسش : يكم دوّم 256 255

هدف‏هاى اعلاى تقوى ورزيدن از ديدگاه قرآن 256

آيات مربوط به تقوى و نتيجه‏گيرى از آنها 261 256

حق و باطل و لكل اهل فلئن امر الباطل لقديما فعل و لئن قل الحق فلربما و لعل 261

اكثريت باطل و باطل گرايان و اقليت حق و حق‏گرايان 261

و لقلما ادبر شيى‏ء فأقبل 263

ورقى كه از كتاب زندگى گردانيده شد جز بوسيله رويدادهاى محاسبه نشده برگشت ندارد .

توضيح : ديدگاه يكم فلسفى محض ، ديدگاه دوم عينى و محسوس 264 263

[ 278 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation