بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 3, علامه محمدتقی جعفری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [3]
 

 

 
 

مسئله يكم گروه روشنفكران

مدتى است كه كلمه روشنفكر در كتاب‏هاى اجتماعى و ادبى و سياسى و فلسفى ما شيوع فراوانى پيدا كرده ، بدون تفسير دقيق درباره آن ، مورد اثبات و نفى‏هاى حماسه‏اى و ذوقى قرار گرفته است .

آنچه كه در اين نوع مناقشه‏ها و كلنجارها مورد پذيرش همگانى است ، اينست كه در مفهوم كلمه روشنفكر نوعى عصيان به گذشته‏اى كه كهنه شده است و تحريك به آينده كه حقايق تازه را مى‏آورد ، وجود دارد .

براى اينكه وقت خود را درباره شمارش بلاهايى كه بر سر اين كلمه مقدس مانند عدالت و آزادى و تكامل و پيشرفت و تمدن آورده‏اند ، صرف نكنيم و براى اينكه با اصطلاحات حرفه‏اى فلسفه‏ها گرد و غبار بيشترى روى قيافه اين كلمه نپاشيم ، آن را به حال خود مى‏گذاريم و فعلا از بحث و بررسى‏هاى طولانى در موارد استعمال و شرايط و موانع روشنفكرى خوددارى مى‏كنيم و تا مى‏توانيم واقعيت‏هاى مربوط

[ 79 ]

به انسان‏هايى را مطرح مى‏كنيم كه از هوشيارى و احساس تعهد بيشترى برخوردار مى‏باشند . مسلم است كه درك و گرايش انسان‏ها در همه جوامع بدون استثناء مختلف است .

لذا براى روشن شدن معناى روشنفكرى يك تقسيم بندى مختصر را درباره انسان‏ها ضرورى مى‏بينيم . مردمى را كه شايد اكثريت چشمگير را تشكيل مى‏دهند ، مى‏بينيم كه در پهنه پر از ابعاد اجتماع و در مجراى تحولات و جويبار شئون حياتى انسان‏ها نه تنها حاضر به درك و تماشا هم نيستند ، بلكه مانند يك حرف كه در ميان سطرهاى صفحه‏اى از كتاب نوشته شده يا با حروف چاپى در آن صفحه نقش شده است ، نه از وجود خويش اطلاعى دارد و نه از كلمه‏اى كه در آن قرار گرفته و نه از سطرى كه در رديف آن نقش شده است . نه آگاهى از ساير سطور صفحات كتاب و مؤلف و هدف او دارد و نه خبرى از خود همان كاغذ كه روى آن نوشته شده است . . . يعنى موجودى كه براى خود هيچ است .

گذشت زمان با هزاران حوادث سودبخش و ضرربار خود بر اين مردم ، شبيه به جريان آب رودخانه از روى قطعه كاغذى است كه به گوشه‏اى از ساقه درخت فرو رفته در آب چسبيده است . اين قطعه كاغذ بدون اينكه كارى با آب رودخانه داشته باشد ، هستى خود را تدريجا از دست مى‏دهد و از بين مى‏رود .

انسان‏هايى ديگر وجود دارند كه تور ماهى گيرى بدست ، در انتظار گل آلود شدن آب هستند كه فوراً تور خود را به آب بياندازند و ماهى‏ها بگيرند .

افرادى از آدميان در اين دنيا زندگى مى‏كنند كه جز لذت هدفى ديگر در زندگى ندارند و هيچ واقعيتى را جز با ملاك لذت نمى‏پذيرند . فاصله اينان از ساير جانوران ، تنها در برخوردارى از لذايذ متنوع است كه ديگر جانوران از آنها محروم مى‏باشند .

جمعى ديگر از روياروى قرار گرفتن با واقعيات زندگى ناتوان بوده مستى و ناآگاهى را به بيدارى و آگاهى ترجيح مى‏دهند . اگر يك دقت كافى انجام بدهيم ،

اين جمع از انسان‏ها مشمول مفاد ابيات زيرند كه مولوى مى‏گويد :

[ 80 ]

جمله عالم از اختيار و هست خود
مى‏گريزد در سر سرمست خود

مى‏گريزند از خودى در بيخودى
يا به مستى يا به شغل اى مهتدى

تا دمى از هوشيارى وارهند
ننگ خمر و بنگ بر خود مينهند

اين نوع از انسان‏ها كه مستى را بر هشيارى و خواب را بر بيدارى ترجيح مى‏دهند ، نه در حالت استقرار و ثبات اجتماعات ، قدرت روياروى قرار گرفتن با واقعيات را دارند و نه در حالت تحول . اينان حتى توانايى تماشاگرى را هم بآنچه كه مى‏گذرد ندارند . اين مسئله كه عامل فرار اين انسان‏ها از واقعيت چيست ؟ داستان مفصلى دارد كه در سر فصل آن يا اصل تنازع در بقا نوشته شده است كه نشان ميدهد كه انسان‏هايى قدرتمند و خودخواه آنان را از واقعيات مى‏گريزانند و يا اصل خود خواهى در آن سر فصل نوشته شده است كه نشان مى‏دهد : آنان قربانى درد بيدرمان « از خود بيگانگى » مى‏باشند .

عده ديگرى از انسان‏ها بدون توجه به اينكه جز آنان موجودات ديگرى هم هستند كه انسان ناميده مى‏شوند و خواسته‏ها دارند و لذت و الم و پيروزى و شكست براى آنان هم مطرح مى‏باشد و اگر شرايط و موقعيت‏هاى مناسب بوجود بيايد ،

آنان نيز طعم رشد و تكامل را مى‏چشند ، اراده خود را مبناى هستى مى‏دانند و چنين مى‏پندارند كه فلسفه شوپنهور در بيان اصالت اراده ، مقصودى جز اراده آنان ندارد در ميان اين گروه‏ها و گروه‏هايى ديگر كه براى اختصار بحث ، متعرض آنها نگشتيم ، در هر دوره و جامعه‏اى ، گروهى بنام روشنفكران ناميده مى‏شوند . چه كلمه جالبى كه مقدس‏ترين مفهومى را در برگرفته است .

اين كلمه بدون مبالغه بازگو كننده انسان‏هايى است كه رشد و كمال حيات آدميان را با آبحيات آبيارى مى‏كنند .

اين مفهوم ، اميد بخش است كه در همه ادوار تاريخ در تاريكترين موقعيتهاى زندگى اجتماعى چراغى فرا راه جمعيت‏ها بوده از سقوط آنان در سراشيبى يأس تباه‏كننده جلوگيرى مى‏كند .

[ 81 ]

اين مفهوم مقدس دامنه‏اى بس گسترده دارد كه از يك فرد انسان آگاه و متعهدى كه تنها مى‏تواند دست يك فرد ديگر را در بعدى از ابعاد حيات بگيرد و او را از سقوط نجات بدهد ، تا بزرگترين پيامبران الهى را مانند ابراهيم و موسى و عيسى و محمد صلوات اللّه عليهم اجمعين شامل مى‏شود .

شايد با نظر در اين مفهوم وسيع بتوانيم تعريف روشنفكر را هم دريابيم كه عبارت است از انسانى آگاه و متعهد كه آگاه ساختن ديگر انسان‏ها و رها ساختن آنانرا از ركود و برگشت به قهقرا ، ضرورتى چونان ضرورت تنفس از هوا براى ادامه حيات خويشتن ، تلقى مى‏كند .

درود جان‏هاى آدميان و درود خدا و فرشتگان و همه هستى بر اين روشنفكران باد كه قافله سالاران كاروان انسانيتند .

اينان به مرحله‏اى رسيده‏اند كه اگر آدميان را در حال ركود ببينند ، هستى خود را راكد احساس مى‏كنند .

تلخى فقر و نيازمندى‏ها و بردگى مردم را ناگوارتر از تلخى زهر مهلك در كام خود مى‏يابند .

در آنحال كه ديگر انسان‏هاى ناآگاه ، در عيش و نوش‏هاى مستانه غوطه‏ورند و نمى‏دانند از كجا حركت كرده بكجا مى‏روند ، روشنفكران در شب بيدارى‏هاى جانكاه ، در عوامل حركت آنان و روشن ساختن خطاها و كجروى‏هاى تباه كننده آن حركت مى‏انديشند . اگر از يك افق والاترى به كار روشنفكران بنگريم ، خواهيم ديد آنان آن روشنگرانى هستند كه مى‏سوزند و فروغ خود را بر فضاى درون انسان‏هاى جامعه خود مى‏اندازند ، باشد كه عقل و وجدان در خواب رفته آنان را بيدار كنند .

هر چه درباره روشنفكر بگوييم ، با نظر به عظمت مقام روشنفكرى كه در جمله « نمايندگان خداوندى در كره خاكى » خلاصه مى‏شود ، چيز قابل توجهى نگفته‏ايم .

ساده لوحان در مطالعات ابتدايى خود گمان مى‏كنند اين گروه روشنفكران

[ 82 ]

كه واقعاً در توصيف ارزش و عظمت آنان ابراز ناتوانى مى‏كنيم ، در مقابل رديفهاى گوناگون آن گروه‏ها كه در گذشته يادآور شديم قرار گرفته‏اند ، مانند بى‏تفاوت‏ها ،

لذت پرستان ، مستان تخديرجو . . .

اين پندار بطور قطع باطل است ، گروه ضد اين روشنفكران واقعى روشنفكر نماهايى‏اند كه انديشه و فعاليتى جز لجن مال كردن آن مقام مقدس ندارند ، زيرا گروه‏هايى كه در گذشته ياد آور شديم ، ممكن است قيافه تضاد عمدى در مقابل روشنفكران به خود نگيرند ، و هدف‏هاى ناچيز خود را با وسايل پست و مناسب با آن هدف دنبال كنند ، در صورتى كه نمايشگران روشنفكرى با به خود بستن روشنايى ، تاريكى‏هاى خود را به عرصه اجتماع مى‏آورند تضاد آنان با روشنفكرى واقعى در اينست كه گروه واقعى روشنفكرهاى روشنگر ابرها و گرد و غبارهاى فضاى اجتماع را بركنار مى‏كنند تا مردم خورشيد را ببينند و حيات خود را روشن بسازند ، در صورتى كه روشنفكر نماها يا گرد و غبار مى‏پاشند كه فضا را تيره كنند و يا سرمه‏هايى به ديدگان مردم مى‏كشند كه آنان را از فضاى انسانيت به وسعت كيهان ، به لانه محقر خفاشان تغيير موقعيت بدهند يكى از عوامل بدبختى حيات اجتماعى مردم اينست كه نام هر گونه اصل شكنى روشنفكرى ناميده مى‏شود مخصوصا با نظر به حس نوگرايى بشرى كه به عقيده ما يكى از عالى‏ترين و سازنده‏ترين نيروهاى انسانى است ، از اين كلمه نوگرايى چه سوء استفاده‏ها كه نميشود براى توضيح اين مسئله ، نخست اين حقيقت را كه نوگرايى در متن حيات دينى ما است ، چند بيت زير را از مولوى يادآور مى‏شويم :

هر نفس نو مى‏شود دنيا و ما
بى‏خبر از نو شدن اندر بقا

عمر همچون جوى نو نو مى‏رسد
مستمرى مى‏نمايد در جسد

شاخ آتش را بجنبانى به ساز
در نظر آتش نمايد بس دراز

اين درازى خلقت از تيزى صنع
مى‏نمايد سرعت انگيزى صنع

نيك بنگر ما نشسته مى‏رويم
مى نبينى قاصد جاى نويم

پس مسافر آن بود اى ره پرست
كه مسير و روش در مستقبل است

[ 83 ]

جان فشان اى آفتاب معنوى
مر جهان كهنه را بنما نوى

آنچه از جان‏ها به دلها مى‏رسد
آنچه از دلها به گل‏ها مى‏رسد

مى‏رود بى‏بانگ و بى‏تكرارها
تحتها الانهار تا گلزارها

چيست نشانى آنك هست جهانى دگر
نو شدن حال‏ها رفتن اين كهنه‏هاست

روز نو و شام نو باغ نو و دام نو
هر نفس انديشه نو نو خوشى و نو عناست

عالم چون آب جوست بسته نمايد وليك
مى‏رود و مى‏رسد نو نو اين از كجاست

نو ز كجا مى‏رسد كهنه كجا مى‏رود
گرنه وراى نظر عالم بى‏منتهاست

خلاصه :

تازه مى‏گير و كهن را مى‏سپار
كه مرا مسالت فزون است از سه پار

منابع اوليه اسلامى توبيخ ركود در گذشته تباه شده را به حدى مى‏رساند كه بالاتر از آن قابل تصور نيست .

با روشن شدن اين مسئله كه نوبينى و نوگرايى واقع‏جويانه در متن حيات فرد و اجتماع مسلمان است ، ديگر نمى‏توان از اين قضيه كه اجتماع به گروه روشن فكران نيازمند است ، سوء استفاده كرد . آنچه كه بايد مورد دقت كافى قرار بگيرد ،

اينست كه چون كشف واقعيات و بهره‏بردارى از آنها در جويبار دائم الجريان زمان صورت مى‏گيرد ، لذا ميخكوب شدن در گذشته‏اى كه برخى از واقعيات را دريافته در معرض استفاده قرار داده باشد ، محكوم است و ما براى رويا رو شدن با حقايق ديگر كه با گذشت زمان كشف مى‏گردد و موجب گسترش ابعاد مفيد بشرى مى‏شود ،

بايستى از حس نوگرايى برخوردار شويم و همواره آن را براى فعاليت آماده بسازيم . نه اينكه يك ساعت بزرگى كه نقطه‏ها يا ارقام ساعت شمارش كاملا خوانا باشد ، جلو چشمان خود بگذاريم و براى نشان دادن معناى نوگرايى در هر حركتى كه ساعت شمار انجام مى‏دهد ، با يك اعجاز مردگان صدها هزار سال پيش تاكنون را زنده كنيم و همه آيندگان تاريخ را در يك چشم بهم زدن بيافرينيم و حتى براى اينكه احتياط را از دست ندهيم ، همه آنان را حاضر و غايب كنيم كه مبادا كسى از اين اجتماع حياتى تخلف كند ، آنگاه بلندگويى بسيار بسيار بزرگ به دهان

[ 84 ]

گرفته ، فرياد بزنيم كه اى انسان‏ها ، حواستان را جمع و همه قواى دماغى خودتان را متمركز بسازيد و بدانيد كه هم اكنون ساعت شمار ما از ساعت هشت و پنجاه و نه دقيقه به ساعت نه نقل مكان فرمودند ؟ لذا نابودى همه اصول و قوانين و واقعيات را كه تا ساعت هشت و پنجاه و نه دقيقه در دست داشتيم ، اعلان مى‏كنيم .

احتمال مى‏رود كه اكثريت مردگان اعتراض كنند كه اى زنده‏هاى خاموشتر از ما مردگان ، براى اثبات اين حماقت بود كه آرامش ما را در زير انبوه خاك‏ها بر هم زديد ؟ مگر امكان دارد كه ما نوگرايان در مقابل اين اعتراض مردگان ساكت بنشينيم ؟ ما نوگرايان فورا با گرفتن قيافه قيمومت به مردگان ، پاسخ خواهيم داد كه حالا كه مى‏خواهيد برويد ، نمايندگانى از خود انتخاب كنيد كه در مجمع ما شركت كنند و از فلسفه بافى ما محروم نگردند روحت شاد اى مولوى :

چشم باز و گوش باز و اين عما
حيرتم از چشم بندى خدا

بهر حال تعريفى كه براى روشنفكرى قابل قبول است ، اينست كه روشنفكر آن انسان است كه با آگاهى و هوشيارى هر چه بيشتر و پاك‏تر از ديگر انسان‏ها ،

واقعيات را دريابد و با احساس تعهد برين كمك به پيشرفت انسان‏ها مطابق آن واقعيات نمايد .

اگر واقعيت پوسيدگى يك يا چند ، اصل و رفتار گذشته انسان‏ها را نشان مى‏دهد ، روشنفكر بايستى سقوط آن را اعلان بدارد و براى جانشين ساختن اصل و رفتار صحيح به تكاپو بيفتد .

برگرديم به اصل مبحث كه عبارت است از موضع‏گيرى روشنفكران در فتنه‏ها و آشوب‏ها ، با آن تعريفى كه براى اين مفهوم ذكر كرديم ، موضع گيرى روشنفكر در موقعيت‏هاى فتنه‏انگيز كاملا روشن گرديد ، زيرا وظيفه آنان تفكيك حق از باطل و درآوردن مردم از اشتباهات و تكاپو براى هموار كردن راه خروج انسانها از طوفان فتنه و آشوب مى‏باشد .

[ 85 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation