« لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيف الخبير »( 1 ) .چشمها او را نمیبيند و او چشمها را میيابد . او لطيف ( غير قابل رؤيت) است و آگاه ( در يابنده چشمها و غير چشمها ) . اما اشاعره سخت معتقدند كه خداوند با چشم ديده میشود ولی در قيامت .اشاعره نيز به برخی احاديث و آيات بر مدعای خود استدلال میكنند . ازجمله آيه كريمة :« وجوه يؤمئذ ناضرش الی ربها ناظرش »( 2 ) . چهرههايی در آنروز خرم و نگرنده به سوی پروردگار خويشند . شيعه معتقد است كه خداوند با چشم هرگز ديده نمیشود . نه در دنيا و نهدر آخرت ، اما حد اعلای ايمان هم يقين فكری و ذهنی نيست . يقين فكری علماليقين است . بالاتر از يقين فكری يقين قلبی است كه عين اليقين است .عين اليقين يعنی شهود خداوند با قلب نه با چشم . پس خداوند با چشم ديدهنمیشود ولی با دل ديده میشود . از علی عليهالسلام سؤال كردند آيا خداوندرا ديدهای ؟ فرمود : خدايی را كه نديده باشم عبادت نكردهام ، چشمها اورا نمیبيند اما دلها ، چرا . از ائمه سؤال شده است : آيا پيغمبر درمعراج خدا را ديده ؟ فرمودند : با چشم نه ، با دل آری . در اين مسألهتنها عرفا هستند كه عقيدهای مشابه شيعه دارند . . 10 ايمان فاسق . در اين مسأله كه مكرر سخن آن در ميان آمده است ،شيعه با اشاعره موافق است نه با خوارج كه معتقد به كفر پاورقی : . 1 سوره انعام ، آيه . 103 . 2 سوره قيامت ، آيه 22 و . 23 |