ه . محی الدين عربی حاتمی طائی اندلسی . از اولاد حاتم طائی است . دراندلس تولد يافته اما ظاهرا بيشتر عمر خود را در مكه و سوريه گذراندهاست . شاگردان شيخ ابومدين مغربی اندلسی از عرفای قرن ششم است . سلسلهطريقتش با يك واسطه به شيخ عبدالقادر گيلانی سابق الذكر میرسد .محی الدين كه احيانا به نام ابن العربی نيز خوانده میشود ، مسلمابزرگترين عرفای اسلام است . نه پيش از او و نه بعد از او كسی به پايه اونرسيده است . به همين جهت او را " شيخ اكبر " لقب دادهاند .عرفان اسلامی از بدو ظهور قرن به قرن تكامل يافت . در هر قرنی - چنانكهاشاره شد - عرفای بزرگی ظهور كردند و به عرفان تكامل بخشيدند و برسرمايهاش افزودند . اين تكامل تدريجی بود ولی در قرن هفتم به دست محیالدين عربی " جهش " پيدا كرد و به نهايت كمال خود رسيد .محی الدين عرفان را وارد مرحله جديدی كرد كه سابقه نداشت . بخش دومعرفان يعنی بخش علمی و نظری و فلسفی آن وسيله محی الدين پايه گذاری شد .عرفای بعد از او عموما ريزه خوار سفره او هستند . محی الدين علاوه براينكه عرفان را وارد مرحله جديدی كرد يكی از اعاجيب روزگار است .انسانی است شگفت و به همين دليل اظهار عقيدههای متضادی دربارهاش شدهاست . برخی او را ولی كامل ، قطب الاقطاب میخوانند و بعضی ديگر تا حد كفرتنزلش میدهند . گاهی مميت الدين و گاهی محی الدين اش میخوانند . صدرالمتألهين فيلسوف بزرگ و نابغه عظيم اسلامی نهايت احترام برای او قائلاست . محی الدين در ديده |