كه عمل انسان فاسد باشد ، ايمان ، كفاره عمل بد است . رأی و عقيده مرجئه به نفع دستگاه حاكم بود ، يعنی موجب میشد كه مردماهميت زيادی برای فسق و فجورهای آنها قائل نشوند و آنها را با همهتبهكاريها اهل بهشت بدانند . مرجئه صريحا میگفتند " پيشوا هر چند گناهكند مقامش باقی است و اطاعتش واجب است و نماز پشت سر او صحيح است" . به همين دليل خلفای جور از مرجئه حمايت میكردند . مرجئه میگفتندفسق و گناه هر چند كبيره باشد مضر به ايمان نيست ، پس مرتكب كبيرهمؤمن است نه كافر . معتزله عقيده ميانهای ابراز داشتند ، گفتند مرتكب كبيره نه مؤمن استو نه كافر ، برزخ ميان آن دو است . معتزله نام اين مرحله ميانه را ةمنزلة بين المنزلتين " گذاشتند .گويند اول كسی كه اين عقيده را ابراز كرد و اصل بن عطاء شاگرد حسن بصریبود . روزی واصل در محضر استادش نشسته بود كه همين مسأله مورد اختلافخوارج و مرجئه را پرسيدند . پيش از اينكه حسن جوابی بدهد واصل گفت : بهعقيده من اهل كبائر فاسقند نه كافر . بعد از جمعيت جدا شد و به قولی حسنبصری او را اخراج كرد و كناره گرفت و به تبليغ عقيده خود پرداخت .شاگرد و برادر زنش عمرو بن عبيد نيز به او ملحق شد . اينجا بود كه حسنگفت " اعتزل عنا " يعنی واصل از ما جدا شد . و به قولی مردم گفتند :" اعتزلا قول الام" " يعنی واصل و عمرو بن عبيد از قول همه امت جدا شدندو قول سومی اختراع كردند . |