شيعه ، عقل يكی از ادله چهارگانه است . . 7 غرض و هدف در فعل حق . اشاعره منكر اين اصلند كه افعال الهی برایيك يا چند غرض و هدف باشد . میگويند غرض و هدف داشتن مخصوص بشر يامخلوقاتی از اين قبيل است ولی خداوند منزه است از اين امور ، زيرا غرضو هدف داشتن هر فاعل به معنی حكومت جبری هدف و غرض بر آن فاعل است ،خداوند از هر قيد و محدوديتی و از هر محكوميتی ، هر چند محكوميت غرضداشتن باشد ، مبرا و منزه است . شيعه عقيده معتزله را در باب غرض افعال تأييد میكند و معتقد است كهفرق است ميان غرض فعل و غرض فاعل ، آنچه محال است اين است كه خداونددر افعال خو د هدفی برای خود داشته باشد ، اما هدف و غرضی كه عايد مخلوقگردد به هيچ وجه با كمال و علو ذات و استغناء ذاتی خداوند منافی نيست .. 8 بداء در فعل حق جايز است ، همچنانكه نسخ در احكام حق جايز است .بحث بداء را در كتب عميق فلسفه مانند اسفار بايد جستجو كرد .. 9 رؤيت خداوند . معتزله به شدت منكر رؤيت خداوندند . معتقدند كهفقط میتوان به خدا اعتقاد داشت . اعتقاد و ايمان مربوط است به فكر وذهن ، يعنی در ذهن و فكر خود میتوان به وجود خداوند يقين داشت وحد اعلایايمان همين است . خداوند به هيچ وجه قابل شهود و رؤيت نيست . دليلقرآنی اين است كه قرآن میگويد : |