به شمار میرود ، همچنانكه جزء مشخصات اعتقادی معتزله نيز هست .پنج اصل نامبرده خطوط اساسی مكتب كلامی معتزله را تشكيل میدهد و الاهمچنانكه گفته شد ، معتقدات خاص معتزله منحصر به اين پنج اصل نيست ،معتزله در بسياری از مسائل الهيات ، طبيعيات ، اجتماعيات و انسانيات، عقايد خاصه آوردهاند كه اكنون مجال ذكر آنها نيست . توحيد بحث خود را از توحيد آغاز میكنيم : توحيد مراتب و اقسام دارد : توحيدذاتی ، توحيد صفاتی ، توحيد افعالی ، توحيد در عبادت . توحيد ذاتی ، يعنی اينكه ذات پروردگار يگانه است ، مثل و مانند ندارد، ماسوا همه مخلوق او است و دون درجه و مرتبه او در كمال ، بلكه قابلنسبت به او نيست ، آيه كريمه " « ليس كمثله شیء »ة و يا آيه : « ولم يكن له كفوا احد »مبين توحيد ذاتی است . توحيد صفاتی ، يعنی صفات خداوند از قبيل علم ، قدرت ، حيات ، اراده، ادراك ، سميعيت ، بصيريت ، حقايقی غير از ذات پروردگار نيستند ،عين ذات پروردگارند ، به اين معنی كه ذات پروردگار به نحوی است كه همهاين صفات بر او صدق میكند و يا ( به قولی ) به نحوی است كه آثار اينصفات بر او مترتب است . توحيد افعالی ، يعنی نه تنها همه ذاتها ، بلكه همه كارها ( حتی كارهایانسان ) به مشيت و اراده خداوند است و به نحوی خواسته ذات مقدس اواست . |