در درسهای پيش ، از نهج البلاغه اين جملهها را نقل كرديم : « قد أحيی عقله و امات نفسه ، حتی دق جليله و لطف غليظه و " برق لهلامع كثير البرق » " . . .عرفا آن برقهای جهنده را " لوائح " و " لوامع " و " طوالع ةمینامند با اختلافی كه در درجات و مراتب و ميزان شدت و مدت بقاء ايندرخششها هست . 4 ، . 5 قبض و بسط اين دو كلمه نيز از نظر عرفا معنی و مفهومی خاص دارد . قبض يعنیحالت گرفتگی روح عارف و بسط يعنی حالت شكفتگی و بازی روح . عرفادرباره قبض و بسط و علل آنها زياد بحث كردهاند .6 ، . 7 جمع و فرق اين دو كلمه نيز در استعمالات عرفا زياد به كار برده میشود . قشيریمیگويد : آنچه از ناحيه بنده است و بنده آن را تحصيل كرده است و لايقمقام بندگی است " فرق " ناميده میشود ، و آنچه از ناحيه خدا است ازقبيل القا آت " جمع " ناميده میشود . كسی كه خدا او را بر طاعات وعباداتش واقف میكند او در مقام فرق است و كسی كه خداوند عنايات خودرا به او مینماياند در مقام جمع است . |