منازل السايرين چاپ شده است در تعريف اراده میگويد : جمرش من نار المحبة فی القلب المقتضية لاجابة دواعی الحقيقة .اراده پاره آتشی است از آتش محبت كه در دل میافتد و ايجاب میكند كهانسان به بانگهای حقيقت پاسخ اجابت دهد . خواجه عبدالله انصاری در " منازل السائرين " در تعريف اراده میگويد:و هی الاجابة لدواعی الحقيقة طوعا .اراده پاسخگوئی ( پاسخگوئی عملی ) است كه انسان با آگاهی و اختيار بهدواعی حقيقت میدهد . نكتهای كه لازم است ياد آوری شود اين است كه اراده در اينجا اول منزلخوانده شده است . مقصود بعد از اينكه يك سلسله منازل ديگری است كهآنها را بدايات و ابواب و معاملات و اخلاق مینامند . يعنی از آنجا كه دراصطلاح عرفا " اصول " خوانده میشود و حالت عرفانی حقيقی پديد میآيد ،اراده اول منزل است . مولوی اصل النهايات هی الرجوع الی البدايات را اينچنين بيان كردهاست :
جزءها را رويها سوی كل است |
بلبلان را عشق با روی گل است |
آنچه از دريا به دريا میرود |
از همانجا كامد آنجا میرود |
از سر كه سيلهای تندرو |
وز تن ما جان عشق آميز رو |