ب . عموميت اراده و قضاء و قدر الهی در همه حوادث ( اين نيز بر خلافنظر معتزله ولی بر وفق نظر فلاسفه ) . ج . شرور ، مانند خيرات ، از جانب خدا است . ( البته اين نظر بهعقيده " اشعری " لازمه نظر بالا است ) .د . مختار نبودن بشر و مخلوق خدا بودن اعمال او ( اين نظر نيز به عقيده" اشعری " لازمه نظر عموميت اراده است ) .ه . حسن و قبح افعال ذاتی نيست ، بلكه شرعی است . همچنين عدل ، شرعیاست نه عقلی ( بر خلاف نظر معتزله ) . و . رعايت لطف واصلح بر خدا واجب نيست . ( بر خلاف نظر معتزله ) .ز . قدرت انسان بر فعل ، توأم با فعل است نه مقدم بر آن . ( بر خلافنظر فلاسفه و معتزله ) . ح . تنزيه مطلق ، يعنی هيچگونه شباهت و مماثلت ميان خدا و ما سواوجود ندارد . ( بر خلاف نظر معتزله ) . ط . انسان آفريننده عمل خود نيست ، اكتساب كننده آن است . ( توجيهنظر اهل السنه در باب خلق اعمال ) . ی . خداوند در قيامت با چشم ديده میشود . ( بر خلاف نظر فلاسفه ومعتزله ) . يا . " فاسق " مؤمن است . ( برخلاف نظر خوارج كه مدعی كفر فاسقبودند و برخلاف نظر معتزله كه به منزله بين المنزلتين قائل بودند ) .يب . مغفرت خداوند بندهای را ، بدون توبه هيچ اشكالی ندارد همچنانكهمعذب ساختن مؤمن بلا اشكال است . ( بر خلاف نظر |