كه از نظر اسلام لازم است كه هر فرد به آنها ايمان داشته باشد ، يعنیايمان به آنها جزء اهداف اسلام است ، واصل عدل معرف مكتب خاص تشيعاست . اصل عدل اگر چه جزء هدفهای ايمانی اسلامی نيست ، يعنی با اصل علم وحيات و قدرت حق تفاوتی ندارد ، ولی جزء اصولی است كه ديده خاص تشيعرا نسبت به اسلام نشان میدهد . اصل امامت از نظر شيعه دارای هر دو جنبه است يعنی هم داخل حوزهايمانيات است و هم معرف و مشخص مكتب است . اينكه گفته شد كه ايمان به ملائكه نيز به نص قرآن لازم و ضروری است پسچرا به عنوان اصل ششم از آن ياد نشده است ؟ پاسخ اين است كه اصولايمانی فوق جزء هدفهای اسلام است ، يعنی پيامبر اكرم مردم را به ايمان بهآنها دعوت كرده است ، يعنی رسالت پيامبر مقدمهای است برای اينايمانها . اما ايمان به ملائكه و همچنين ايمان و اعتقاد به همه ضرورياتدين از قبيل نماز و روزه جزء هدف رسالت نيست ، بلكه لازمه رسالت است، به عبارت ديگر از لوازم ايمان به نبوت است نه از اهداف نبوت .مسأله امامت را اگر از وجهههای اجتماعی و سياسی ، يعنی از وجهه حكومتو رهبری در نظر بگيريم ، نظير عدل است ، يعنی داخل در حوزه امور ايمانینيست ، و اما اگر از جنبه معنوی بنگريم ، يعنی از آن نظر كه امام بهاصطلاح احاديث " حجت خدا " و " خليفه الله " است و رابطهای معنویميان هر دو فرد مسلمان و انسان كامل هر زمان ضروری است ، جزء مسائلايمانی است . اكنون يك يك عقايد خاص كلامی شيعه را ، اعم از اصول |