" چگونه بودن " انسان از نظر صفات روحی و خصلتهای معنوی است . ازقبيل : عدالت ، تقوا ، شجاعت ، عفت ، حكمت ، استقامت ، وفا ، صداقت، امانت وغيره . ج - بخش احكام ، يعنی مسائل مربوط به كار و عمل كه چه كارهايی و چگونهبايد انجام شود ، از قبيل نماز ، روزه ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهیاز منكر ، ربيع ، اجاره ، نكاح ، طلاق ، تقسيم ارث و غيره . علمی كه متصدی بخش اول است علم كلام است ، و علمی كه عهده دار بخشدوم است علم اخلاق ناميده میشود ، و علمی كه بخش سوم را بر ذمه دارد علمفقه نام گرفته است . در اين تقسيم آنچه مقسم واقع شده است " تعليمات اسلامی " است يعنیچيزهايی كه جزو متن اسلامی است ، نه علوم اسلامی كه اموری را هم كهمقدمهای است بر تحقيق درباره تعليمات اسلامی شامل میگردد مانند ادبيات، منطق و احيانا فلسفه . ثانيا در اين تقسيم جهت ارتباط تعليمات اسلامی با " انسان " موردتوجه قرار گرفته است ، چيزهايی كه مربوط است به عقل و انديشه انسان ةعقايد " خوانده شده است و چيزهايی كه مربوط است به خلق و خوی انسان ةاخلاق " خوانده شده است و چيزهايی كه مربوط است به عمل و كار انسان ةفقه " نام گرفته است .همچنانكه در درسهای كليات علم فقه خواهيم گفت ، علم فقه هر چند از آنوجهه نظر كه فقها بحث میكنند يك علم است ، از وجهه ديگر مشتمل بر علوممتعدد است . به هر حال علم كلام ، علم عقائد اسلامی است . در گذشته به |