نتايج آيهاى كه در اين مبحث مطرح شده است
نتيجه يكم اين نكته را باز در اين مورد نبايد فراموش كنيم كه آمادگى براى بدست آوردن چنين علم مستقيم مربوط به خود انسان است كه زمينه تابش آن فروغ الهى را بوجود ميآورد . يكى از اساسىترين عوامل اين آمادگى ،
كوشش براى رسيدن به مقام والاى عشق حقيقى در « حيات معقول » است كه آدمى بفهمد كه :
غير از اين معقولها معقولها
باشد اندر عشق پر فر و بها
مولوى نتيجه دوم ورود به مقام والاى عبوديت خداوند آدمى را سزاوار دريافت چنين رحمت ربانى مينمايد . نتيجه ورود به مقام والاى عبوديت ، فقط شناخت و علم مستقيم نيست ، بلكه موجب دريافت رحمتهاى متنوعى ميشود كه يكى از آنها علم است . اين رحمتهاى مستقيم در آيات قرآنى فراوان گوشزد شده است . از آنجمله :
-----------
( 1 ) الكهف آيه 65 .
[ 58 ]
1 وَ اْجَعْلَ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّاً 1 ( پروردگارا ، براى ما از نزد خود ، وليى عنايت فرما ) 2 وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً 2 ( پروردگارا ، براى ما از نزد خوديارى عنايت فرما ) .
3 وَ اجْعَلْ لى مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً 3 ( پروردگارا ، براى من از نزد خود سلطه پيروزى عنايت فرما ) .
4 رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّىءْ لَنا مِنْ اَمْرِنا رَشَداً 4 ( اى پروردگار ما ، براى ما از نزد خود رحمتى و درباره امور ما رشدى عنايت فرما )