نتيجه نهم هدايت خداوندى شامل حال كسانيكه در برابر ايمان مقاومت و كفر ميورزند ، نميگردد .
( آيه شماره 11 ) محروميت اشخاصى كه كفر ميورزند ،
از هدايت خداوندى امرى است كاملا طبيعى . مثل اينان مثل كسى است كه :
چندين چراغ دارد و بيراهه ميرود
بگذار تا بيفتد و بيند سزاى خويش
چطور امكانپذير است هدايت كسيكه فطرت صاف و وجدان پاك و
-----------
( 1 ) المائدة آيه 32 .
[ 18 ]
عقل تيزبين خود را در برابر آيات الهى در آفاق و انفس ( برون ذات و درون ذات ) سركوب ميكند و آنها را منحرف و تأويل مينمايد و بقول حكماى راستين بشرى با خويشتن بمبارزه برميخيزد و تا سرحد انكار خويشتن پيش مىبرد . اصول پايدار اسلام نه معما است و نه بر خلاف عقل و فطرت . اللّه و نظاره او بر جهان هستى و دادگرى مطلق او ، اصولى هستند كه هيچ عقل معتدل و فطرت پاك نميتواند منكر آنها بوده باشد . اين اصول همان هستههاى اوليه است كه بقول افلاطون : طبيعت در دلهاى ما با مشيت الهى كاشته است . آفت روييدن اين هستههاى اوليه جز لذتپرستى و خودكامگى چيز ديگرى نيست . اگر اين آفت را از مزرعه درون دور كنيم ، آب زلال و اشعه فطرى براى رويانيدن آن هستهها همواره آماده ميباشد .