ظرف علم و مرجع قوانين او
ائمه معصومين عليهم السلام گيرنده علوم پيامبر و مرجع قوانينى كه آورده بود مىباشند . تاكنون هيچ محقق كلامى و تاريخى و ادبى و فقاهى و اجتماعى چه در زمان خود ائمه معصومين عليهم السلام و چه در قرون و اعصار بعدى ، نتوانستهاند در علوم و معارف آنان اشكال و اعتراضى وارد نمايند . و ديده نشده است كه ائمه معصومين ( ع ) در برابر سئوالى ناتوان بمانند ، با اينكه مىدانيم متصديان امور در دوران بنىاميه و بنىعبّاس كوششهاى جدّى براى گرفتن نكته ضعف با راههاى گوناگون از آن پيشوايان الهى داشتهاند . كتاب مغز متفكر شيعه كه در دوران ما به وسيله دانشمندان اروپايى درباره علوم و معارف جعفر بن محمد عليهما السلام تأليف شده است ، خيرهكننده و فوق تصور است .
در منابع معتبر اسلامى مناظرها و گفتگوهاى ائمه با اصحاب مكتبهاى آن روز كه ريشههاى اصلى ايدهئولوژىها و جهانبينىهاى امروز است ، ثبت شده است 1 .
از نظر شناخت عقايد و احكام و ساير معارف اسلامى ، روشن است كه ائمه معصومين در عالىترين مقام بودهاند و چنانكه در تفسير موضوعى متذكر خواهيم گشت ،
اتصال آنان به معدن وحى ، حقيقى ثابت شده است [ 1 ] .
در كتاب كافى در ابواب متعددى اين مسئله وجود دارد كه ائمه معصومين منبع الهى علوم و معارف خود را از پيامبر اكرم ( ص ) گرفتهاند .
( 1 ) اينكه ريشههاى اصلى مكتبها و جهانبينىهاى امروز از دورانهاى گذشته است ،
تقريبا مورد اتفاق است ، اين عبارت را دقت فرماييد :
« تقريبا نطفه تمامى سيستمهاى جهانبينى بشرى را مىتوان از اشكال متنوع فلسفه يونان قديم پيدا نمود » . ماترياليسم ديالكتيك و مكتبهاى فلسفى يونان قديم ص 7 م ح .
[ 278 ]
18 بهم اقام انحناء ظهره و اذهب ارتعاد فرائصه ( بوسيله آنان خميدگى پشت دين را راست و لرزش پهلوهاى آن را بسكون و آرامش مبدل ساخت ) .