مسئله يكم آيا حق داريم موضوع هيولى و ماده مطلق و حامل عمومى را طور ديگر مطرح كنيم ؟
آيا فرض هيولى و يا حامل عمومى و يا ماده مطلق كه حامل صور بينهايت و تموجات پديدهها بوده باشد ، مستند به واقعيت است يا جنبه روانى دارد ؟ شايد طرح مسئله باين صورت موجب تعجب بعضى از متفكران باشد كه بگويند : لازمه اين طرح اينست كه پيشتازان فراوانى از پرچمداران فلسفه فريب يك فعاليت ذهنى را خورده و مفهومى ساخته شده در ذهن را واقعيت پنداشتهاند و در نتيجه بشر را در قرون و اعصار طولانى از روبرو شدن با حقيقت صحيح در اين مسئله محروم نمودهاند مىگوئيم :
اگر طرح سئوال منطقى باشد و ما بوسيله دليل قاطعانه باين نتيجه برسيم كه آرى ، فرض هيولى ، حامل عمومى و ماده مطلق جنبه روانى دارد ، پيشتازان مزبور را بباد دشنام نخواهيم گرفت و درباره آنان بدبين هم نخواهيم گشت ، بلكه با تمام تعظيم بمقام والاى آنان در جهانبينى ، به اصرار متفكران ديگرى كه با تقليد از آنان ، ما را از عظمتهاى محصول مغزشان محروم ساختهاند ، تأسف خواهيم خورد . و بدانجهت كه بقول نيلزبوهر :
« ما در نمايشنامه بزرگ وجود هم بازيگريم هم تماشاگر » اشتباه آن پيشتازان را يكطرف نهاده ، بخود اين اجازه را خواهيم داد كه مسئله را با طرح جديدترى غير از طرح آنان مورد بررسى قرار بدهيم .