مانند ابن عباس از تطبيق آن عاجز بودند عمل كرده باشد مقامش بالاتر است؟ ما شرقيها مقام را فقط به اين میدانيم كه گفته شود فلان شخص اهل مكاشفهاست ، اهل كرامت و معجزه است ، جن در تسخير دارد ، با فرشتگان تماسدارد . شك نيست كه امام حسين دارای مقام ملكوتی است اما او دارای مقامجمع الجمعی است ، انسان كامل است ، مقام انسان از مقام فرشته بالاتراست . حد اعلای كمال انسان در اين نيست كه با فرشته در تماس باشد . حداعلای كمال انسان اينست كه انسان كامل باشد . ما میگوئيم در معراج جبرئيلاز تك فروماند . اگر امام حسين با راهنمائی مستقيم فرشته حركت كردهباشد معنايش اينست كه با عقل و تشخيص شخص خودش قادر نبود كه وظيفهخود را تشخيص دهد . اما اگر با عقل خود تشخيص داده باشد معنيش اينست كه عقل و ادراكشخص خودش از همه بالاتر بود و كار الهام را كرد . الهام در جايی است كههدايت عقل و شرع وافی نباشد ، در صورتی كه هدايت عقل و شرع برای امامحسين كافی بود . عليهذا معنای « ان الله شاء ان يراك قتيلا » اينست كهمشيت كلی تشريعی اين را اقتضا كرده نه مشيت تكوينی يا مشيت تشريعیمخصوص شخص خود تو . در قديم علمای ما روی اين جهت زياد بحث كردهاندكه آيا مشيت در جمله : « ان الله شاء ان يراك قتيلا » مشيت تشريعی استيا تكوينی ؟ و قبول كردهاند مشيت تشريعی است ، ولی در اين جهت بحثنكردهاند كه بنابر مشيت تشريعی آيا اين مشيت ، همان مشيت كلی است كهشامل همه مسلمين بوده است |