« بالخسيس » ( 1 ) . مولوی در جلد سوم مثنوی داستان ظهور روح القدس را بر مريم به نحو عالیذكر كرده است . مجموع شباهتها با عيسی ( ع ) : در مادر از نظر سيدش النساء بودن ،صديقه بودن ، بتول عذرا بودن ، مخاطب ملائكه بودن ، در مدت حمل ، دركراهت حمل ، در بربه و والده و والدين ، و در « انی عبدالله 0 و انی منالمسلمين »، در اعتقاد تفديه ، در مبارك بودن ، در بزرگداشت ولادت ووفات ، در عدم سابقه اسمی ، و در انصار و حواريين، و با يحيی در شهادت.7 - در نمره 5 گفتيم كه ما و مسيحيان ولادت و كشته شدن هر يك از حضرتسيدالشهداء و مسيح را بزرگ میداريم با اين تفاوت كه آنها در هر دو موردجشن می گيرند و ما تنها ولادت را جشن میگيريم و در شهادت امام حسينسوگواری میكنيم ، و آنها روزی را كه به عقيده خودشان مسيح در آن روز بعداز كشته شدن عروج كرده نيز جشن میگيرند . ديگر اينكه جشن آنها به شكلجشنهای ملی و قومی است يعنی خالی از روحانيت و معنويت و جشنهای ملی وقومی است يعنی خالی از روحانيت و معنويت و اخلاق است ، همه رقص وشراب و مستی و پايكوبی و دست افشانی و فسق و فجور است ، اما جشن ولادتحسينی مقرون است به پاورقی : 1 - [ در سفارش موسی بن جعفر عليهما السلام به هشام آمده كه حضرتفرمود : حسين بن علی عليهما السلام فرمود : تمامی چيزهائی كه خورشيد بر آنمیتابد در مشرق و مغرب زمين و دريا و خشكی و زمين هموار و كوهها ، همه وهمه نزد ولی خدا و اهل معرفت به حق خداوند چون سايهای بيش نيست . آياآزاد مردی پيدا نمی شود كه دست از اين لقمه جويده شده بردارد ؟ برای شماجز بهشت بهائی نيست پس خود را به غير بهشت نفروشيد ، كه هر كس ازخدا به دنيا راضی شود به چيز پستی راضی گشته است ] . |