حداقل اثر قيام حسينی اين بود كه ميان خلفا و دين برای هميشه تفكيك شد. يكی ديگر از آثار اين بود كه درجه محبوبيت امام حسين فوق العاده بالارفت ، واقعا " شهيد امت " ، " قهرمان فداكاری " در جهان اسلامشناخته شد ، به صورت نيروئی مقدس درآمد ، مصداق : « ان الذين آمنوا وعملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا »( 1 ) شد . امام خود در روزعاشورا - به نقل طبری ، ج 4 ، ص 346 ، و مقتل خوارزمی ، جلد 2 ، ص 34 -فرموده است : " « و ايم الله انی لارجو ان يكرمنی الله بهوانكم »" (2).37 - به عقيده آقای صالحی آنجا كه امام از تسليم امتناع میكند ، تسليمبه ابن زياد مراد است و اين غير از بيعت با يزيد است . به عقيده ايشانامام حاضر بود با يزيد بيعت كند ولی حاضر نبود تسليم بلا شرط ابن زيادشود ، زيرا قطع داشت كه او را ذليلانه میكشد . 38 - آقای غفاری در مقدمه " بررسی تاريخ عاشورا " پس از طرح يكسلسله سؤالها از اين قبيل كه آيا عمل اباعبدالله فرار از بيعت بود يااجابت دعوت كوفيان و يا قيام و نهضت و ثوره و انقلاب ؟ ، خود شق سومرا انتخاب میكند و مدعی میشود مقدمات و عللی پيدا شده بود كه ايجابمیكرد امام قيام و اقدام كند و دلائل و قرائنی در دست است كه امام ازپيش در فكر نهضت پاورقی : 1 - سوره مريم ، آيه . 96 [ آنانكه ايمان آورده و عمل شايسته كردهاندخداوند دوستی آنان را در دل ديگران اندازد ] . 2 - [ و به خدا سوگند من اميدوارم كه خداوند مرا با خواری شما گرامیدارد ) . |