لفظی و شكلی مربوط به حوادث و جرياناتی كه بوده است ، دچار يك سلسلهتحريفهای مهمتر در ناحيه روح و معنی و تفسير و توجيه گرديده است .میدانيم امام حسين نهضتی كرده است كه شرائط سه گانه عظمت را دارابوده است . الف - مقدس بودن هدف و شخصی نبودن آن ، به خاطر انسانيت بودن آن كهتوأم با فداكاری و گذشت از منافع فردی بوده است . به همين دليل بشريتاينگونه افراد را كه مرز ميان خود و ديگران را شكستهاند از خود میداند وخود را از آنها میداند ، او را فدای امت و مصالح امت میبيند .ب - اينكه توأم بوده با يك بصيرت قوی و نافذ ، و آنچه ديگران درظاهر نمیديد ند او در پشت پرده میديده است . آنچه ديگران در آينهنمیديدند ، او در خشت خام میديده است . به عبارت ديگر از محيط خودشپيش بود . ج - اينكه نوری بوده كه در ميان يك ظلمت كامل درخشيده است به شرحیكه قبلا گفتهايم . از طرف ديگر اولياء دين سخت توصيه كردهاند به مردم راجع به اخبار اينحادثه و عزاداری دائم و زيارت تربت او . در اينجا سخن اينست كه امام چرا نهضت كرد و بعد چرا پيشوايان اسلامتوصيه كردند كه اين حادثه زنده بماند . تحريفی كه در اصل حادثه رخ داد اين بود كه [ گفتيم امام حسين ] كفارهگناه امت را بدهد و سنگر گنهكاران باشد ، بيمه كند معصيتكاران را . |