مدينه خارج شده و برای مقاومت در مكه متحصن گشته است . در اين كه پس از امتناع از بيعت ، به اصطلاح حرمت منقطع شده بود وامام نمی توانست در مدينه بماند و مكه بالنسبة امن تر بود ترديدی نيست. صفحه 192 : . . . و تشخيص داد كه راه نجات دادن اسلام و مسلمانان منحصر به تشكيلحكومت است . چرا منحصر ؟ [ قيام تا سر حد شهادت نيز اسلام و مسلمانان را نجاتمیداد ] . صفحه 196 : بايد دانست كه پس از برخورد حسين بن علی ( ع ) با حر بن يزيد چونديگر پيروزی نظامی برای امام ممكن نبود وظيفه تشكيل حكومت خود بخود ازميان برخاست زيرا هر تكليفی مشروط بقدرت است . و اين مطلب مورد اتفاقعلمای اسلام است . بدينجهت از اين پس اقدامات امام به صورت دفاعخالص در میآيد آنهم در چهار چوب حفظ صلح و جلوگيری از جنگ . كدام صلح ؟ به اقرار خود مؤلف ، آن طرف مهاجم بود . اينچنين صلحی جزتسليم مفهومی ندارد . صفحات 197 و 198 : بديهی است اينكه حسين بن علی ( ع ) میفرمايد : اگر آماده پذيرفتن |