نگاهی به زبان حالهای امروز كافی است كه بفهميم چقدر شخصيتها تحريفشدهاند . بعضی زبان حالها است كه واقعا آينه شخصيت امام است ، مثلاشعار " اقبال لاهوری " و بعضی اشعار بر " حجة الاسلام تبريزی " ولیبعضی زبان حالها است كه تحريف شخصيت است ، مثل : افسوس كه مادریندارم . . . ای خاك كربلا تو به من مادری نما . . . اينها نه تنها زبان حال امام حسين با آن شخصيت عظيم و بینظير نيست ،اساسا زبان حال يك مرد پنجاه و هفت ساله نيست كه در اين سن دنبالآغوش مادر بگردد . اين سن ، سنی است كه بر عكس ، مادر به فرزند پناهمیبرد . امام حسين از مادر ياد كرده است اما به صورت حماسه و افتخار :« انا ابن علی الطهر من آل هاشم . . . و فاطم امی . . . يأبی الله ذلكلنا و رسوله و حجور طابت و طهرت و نفوس ابيه و انوف حميه » - و امثالاينها . اما تقصير عوام و وظيفه آنها اولا يك اصل كلی كه حاجی نوری در " لؤلؤ و مرجان " ذكر كردهاند ذكركنم و آن اينكه : چيزی كه گفتنش حرام است ، ( عموما يا غالبا ) استماعو شنيدنش نيز حرام است ، مثل غيبت ، تهمت ، سب و دشنام به مؤمن يااولياء حق ، آوازخوانی به باطل و استهزاء . پس اگر دروغ گفتن در روضه وذكر مصيبت حرام است ، شنيدن و استماع آن هم حرام است . ثانيا خداوند در قرآن میفرمايد : « و اجتنبوا قول الزور »( سوره حج ، آيه 30 ) « و الذين لا يشهدون الزور »( فرقان 72 ) |