مرشح برای خلافت بودند میبايستی مدتی تعليم و تربيت شوند كه لااقل برایزعامت آماده شوند ( همانطوری كه عباسيين میكردند ) . يزيد در باديه نشوو نما يافته و بی خبر از دنيا و آخرت هيچگونه لياقتی نداشت . اگر در زمان عثمان اموال و مناصب غصب شد و اگر در زمان معاويه لعن وسب علی ( ع ) و جعل حديث و دروغ بستن به پيغمبر و كشتن بيگناهان ومسموم كردن و خلافت را موروثی كردن و امتياز نژادی به وجود آوردن معمولشد ، عهد يزيد عهد رسوائی اسلام و مسلمين بود . نمايندگان كشورهای ديگرمیآمدند و از همه جا بی خبر بجای پيغمبر مردی را میديدند كه در دستششراب و در كنارش بوزينهای با جامههای ديبا نشسته . ديگر چه آبروئی برایاسلام باقی میماند ؟ ! يزيد ، مست غرور ، مست جوانی ، مست حكومت ،مست شراب بود . در اين صورت معنای كلام سيد الشهدا واضح میشود كه :²و علی الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد». يزيد متظاهر به فسقو متظاهر به كفر ورده گفتن بود ( و به عبارت ديگر يزيد پردهها را همهدريده بود و قطعا در همچو موردی بايد قيام كرد ) ديگر چه آبروئی برایاسلام و مسلمين باقی میماند ؟ ! بنابر اين ، سؤال اينكه چرا امام حسين قيام كرد درست مثل اينست كهبگوئيم چرا پيغمبر اكرم در مكه قيام كرد و با قريش سازش نكرد ؟ و ياچرا علی مرتضی اينقدر رنج حمايت پيغمبر را در بدر و حنين واحد و احزابو ليلة المبيت متحمل شد ؟ و يا چرا ابراهيم يك تنه در مقابل قدرت عظيمنمرود قيام كرد ؟ چرا موسی |