نيست كه مقتوليت امام از آن جهت كه مقتوليت است مطلوب است پسديگران توسل به اين مطلوب جويند . مطلوب اصلی حمايت از دين است كهمستلزم صرف مال و وقت و جان است . به همان دليل كه صرف مال در راهجهاد فی سبيل الله ، مطلوب است با اينكه اتلاف مال نامطلوب است ،صرف جان هم در موردی كه لازمه جهاد است چنين است . در نهج البلاغه استكه وقتی كه رسول خدا خبر شهادت مولی را به او داد فرمود : صبرت درآنوقت چگونه است ؟ جواب [ داد ] اين [ از ] مواطن شكر است نه صبر .اين شكر جز بر شهادت است ؟ ! همه آرزوی شهادتها از اين قبيل است . "و ارزقنی قتلا فی سبيلك " در دعا هست . صفحات 131 و 132 : پس معنی ندارد رسول خدا ( ص ) به امام حسين ( ع ) دستور بدهد كه بروخود را به كشتن بده چون خدا خواسته است ترا كشته ببيند بلكه اگر رسولخدا ( ص ) بخواهد دستوری بامام حسين ( ع ) بدهد بايد بفرمايد : بيرونبرو برای حمايت اسلام چون خدا خواسته است ترا حامی و مدافع اسلام ببيند ،و اين هم دستور جديدی لازم ندارد زيرا حمايت از اسلام بر هر مسلمانی واجباست . و بدينجهت وقتيكه شرائط پيروزی نظامی برای امام حسين ( ع ) فراهمشد برای نجات دادن اسلام از راه تشكيل حكومت ، با تصميمی قاطع بسوی كوفهحركت فرمود و به سخنان اين و آن گوش نداد . خيلی عجيب است ! معنی جمله اين است : برو قيام خونين كن كه خدا چنينقيامی را دوست میدارد . |