بزرگ الهی نيز مانند ابراهيم و موسی و عيسی عليهم السلام و محمد ( ص ) وعلی ( ع ) از برجستگان تاريخ و بزرگان بشريتند . حالا میخواهيم ببينيمبزرگی دسته اول و دسته دوم با هم قابل مقايسه هستند يا نه ؟ البته نه .زيرا درست است كه آن افراد از آنجهت كه همت بزرگ و اراده قویداشتهاند و شعاع دائره خواستشان طولانی بوده و به كم و كوچك قناعتنداشتهاند ، و قهرا انسان وقتی كه همت و دلاوری برخی از آنها را میخوانددر مقابل عظمت آنها خيره و مبهوت میشود و احيانا سر تعظيم فرود میآوردو در قلب خود يك نوع محبتی نسبت به آنها احساس میكند ( اثری كه ازشاهنامه فردوسی در نفوس پيدا میشود از اين نوع است ) ولی بزرگی دستهدوم يك نوع ديگر و يك جنس ديگر است ، از آن نوع بزرگی است كه مقامتقدس پيدا میكند تا آنجا كه نام آنها مقدس میشود همانطوری كه میبينيمنام محمد ( ص ) و علی ( ع ) و امام حسين ( ع ) و همچنين ابراهيم و موسیو عيسی عليهم السلام را هالهای از قدس احاطه كرده است . چرا ؟ برایاينكه درست است كه دسته اول بزرگ و عظيمند ولی عظمت آنها و درشتیآنها از نوع عظمت و درشتی خودخواهی است . هر يك از آنها سبع بزرگی وحيوان بزرگی هستند . فرق نمیكند : انسان در برابر كسی هم كه خيلی پرخوراست . و برابر ده نفر میخورد اعجاب و احيانا تحسين دارد . يكی خورندهريز است و ديگری خورنده درشت ، يكی جاه طلب ريز است و يكی جاه طلبدرشت ، مثلا يك كدخدای ده ده خانواری كه همه همت و آرزويش كدخدائی اينده است يك جاه طلب خرده پا است و آنكه دنبال كدخدائی قصبه هزار |