عمرو عاص و زياد و مغيره نداشت ، در عمل خشونت كرد و در نامهای كه بهوليد بن عتبة بن ابیسفيان عامل آنوقت مدينه نوشت اينطور نوشت : " خذحسينا و عبدالله بن عمر و عبدالله بن الزبير بالبيعة اخذا شديدا " ( 1 ). وليد فرستاد دنبال مروان برای مشورت ، الی آخر . استفاده امويها از الغاء عصبيت در اسلام عقاد میگويد : از عجائب حيلههای غريزه انسانی برای بقای خودش موضوعمبارزه امويها با هاشميها است كه به حكم اسلام كه الغاء عصبيت كرده ، باآنها احتجاج میكردند و به همين وسيله خود را جلو انداختند .جنگ تبليغاتی معاويه با علويين عقاد میگويد ( ص 37 ) : معاويه میدانست كه به مال و سلاح بر علی ( ع )و آل علی غالب است و در شهرت و احساسات مردم ، مغلوب . برای اينكهجلب آل علی كرده باشد هدايا و تحف زيادی برای آنها میفرستاد و از مالمضايقه نمیكرد و برای اينكه سمعه و عواطف را در مورد علی از بين ببرد وحكومت علی را در دلها زايل كند ، مبارزه تبليغاتی و جنگ سرد میكرد ،دستور میداد در منابر و نمازها لعن كنند ، ولی اين قسمت بيشتر سبب تنفرمردم از خود او شد . جعل حديث هم يكی از وسائل تبليغاتی بود .پاورقی : 1 - [ ترجمه : از حسين ( ع ) و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير باشدت بيعت بگير ] . |