خوردن از ابن ملجم نگفت : « فزت و رب الكعبة » ( 1 ) مگر در وقتی كهدر بستر افتاده بود نگفت : . . . « و ما كنت الا كقارب ورد ، و طالبوجد » ( 2 ) . مگر سيد الشهداء نگفت : « و ما اولهنی الی اسلافی فیاشتياق يعقوب الی يوسف » ( 3 ) . مگر نگفت : « لا اری الموت الا سعادشو لا الحيوش مع الظالمين الا برما » ( 4 ) . اين مطلب را با مقياس ديگری هم بايد سنجيد و آن ، مقياس اجتماعیاست . در همه دستورات مسيح شايد يك دستور اجتماعی خالص پيدا نشود ( 5) اما اسلام يك سلسله تعليمات اجتماعی دارد . اسلام يك سلسله حب وبغضهای منطقی دارد . دستور ائمه اطهار به اقامه عزای حسين بن علی ( ع )همان طور كه در سخنرانيهای عاشورای 82 تحت عنوان " خطابه و منبر " ( 6) گفتيم به خاطر تشفی قلب حضرت زهرا فی المثل نيست ، حضرت زهرا اجلشأنا از اين امور است ، برای احيای نيت حضرت سيد الشهداء و حضرت زهرااست . از اين جهت اظهار تأثر میشود كه چرا چنين حادثه ای واقع شد . بهمنزله " آخ " است كه مبادا تجديد شود . برای تقويت روح مبارزه است .البته تجليل شهادت و جشن شهادت نيز اگر به شكل معنوی و اخلاقی باشد نهآنطور كه فعلا در عيد پاورقی : 1 - مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص . 312 2 - نهج البلاغة ، نامه . 23 [ و من نيستم جز مانند جوينده آبی كه بدانبرسد ، و يابندهای كه به خواستهاش دست يابد ] . 3 - لهوف ، ص . 25 4 - تحف العقول ، ص . 245 5 - در اواخر " تحف العقول " بعضی دستورات در مورد ظلم از عيسی ( ع) نقل شده . 6 - [ اين سخنرانيها در كتاب " ده گفتار " اثر استاد شهيد به چاپرسيده است . ] |