اولی مورد سوء استفاده معاويه ، دوم مورد سوء استفاده خوارج ، سوم موردسوء استفاده شيعيان از حديث امام صادق شد كه خود آن حضرت به طور صحيحتوضيح دادند . در قرآن تحريف لفظی واقع نشده ولی تحريف معنوی كه عبارت است از سوءتفسير ، زياد واقع شده است . منطقيين در باب صنعت مغالطه گفتهاند يا لفظی است و يا معنوی ، واقسامی ذكر كردهاند كه برای ما نحن فيه مخصوصا از نظر پيدا كردن مثالعربی و فارسی بسيار مفيد است . قرآن از تحريف كلمه در آيات زيادی ياد و نكوهش كرده است . اماهمانطور كه " كلمه " در اصطلاح قرآن اعم است از جمله و شخصيت و حادثه، قهرا تحريف نيز اقسامی پيدا میكند : تحريف عبارات ، تحريف حادثههاو تاريخچهها ، تحريف شخصيتها . ( برای قسم سوم رجوع شود به سخنرانی سيدمرتضی جزائری در گفتار ماه ) . 29 - بحث ما در نوع دوم يعنی تحريف حادثه است كه هم ممكن استتحريف لفظی شود يعنی كم و زياد در نقل آن بشود ، و هم ممكن است تحريفمعنوی بشود يعنی روح حادثه كه عبارت است از علل و انگيزهها و از هدفهاو منظورها ، مسخ بشود . از همينجا معلوم میشود كه اهميت تحريف بستگیدارد به اهميت موضوع آن يعنی محرف فيه كه يك سخن عادی يا يك حادثهعادی و يا يك شخصيت عادی باشد يا آنكه در سخنی يا حادثهای پاورقی : > برای خدا نيست . چون شناختی هر چه خواهی بكن ] . |