3 - جنگ تبليغاتی ، نيازمند به هماهنگی نيروها ، مهارت ، تاكتيك ،جبهه گيری ، تشكيلات ، فرماندهی و انضباط است . 4 - چون شكل جنگ به خود میگيرد ، اصل " « و اعدوا لهم ما استطعتم " در اينجا نيز حكمفرما است . البته تبليغ از جنبه مردم و پيامگيرها ،جز يك ابلاغ دوستانه نيست ولی از نظر خنثی كنندگان و تبليغات مخالف ،جنگ است . 5 - شرائط چهارگانه موفقيت يك پيام : الف - غنا و قدرت محتوا ( غنای منطقی ، غنای احساسی ، غنای عملی ) .به عبارت ديگر قابل جذب بودن برای عقل و برای دل ، و ديگر قدرت بر حلمشكلات زندگی . اينجا است كه راز اصلی پيشرفت اسلام را با نداشتن دستگاهتبليغی ، در مقابل اكثريتها مانند مسيحيت ، و اقليتها مانند يهوديت وفرقه پوشالی بهائيت ، بايد به دست آورد . ب - امكانات از نظر وسائل و ابزارهای تمدن ، و ديگر شرائط اجتماعیمحيط كه " سنگ را بسته سگ رها كرده " نباشد . ج - متد تبليغ ، در مقابل متد تحقيق ، متد تعليم ( تعليم مسائل علمی ،و اما تبليغ مربوط است به هدفهای اجتماعی و معنوی ) ، متد يادگيری وبهرهگيری از هوش و حافظه ، متد كتابداری ، متد مديريت . د - صلاحيت فنی و اخلاقی پيامبرسان . 6 - اولين مطلب اينست كه استفاده از تبليغ در نهضت حسينی ، آنوقتدرست است كه عامل نهضت را تنها امتناع از بيعت |