« و الميزان ليقوم الناس بالقسط »( 1 ) . قهرا چون انبياء چنين هدفیدارند كسانی كه بر هم زننده عدل اجتماعی هستند و كفه آنها از ترازویاجتماع چربيده مخالفتی میكردهاند و اين بود سر بزرگ مخالفت امثالابوسفيان با پيغمبر كه تا پای فدای نفرات هم آمدند . پس مخالفت سرانقريش با پيغمبر روی همان اصلی است كه فرعون با موسی ، و نمرود باابراهيم ، و هر قوم پيغمبری با آن پيغمبر مخالفت میكردند . و اما آيه : « فلولا كان من القرون من قبلكم ». . . از اين آيه چندمطلب استفاده میشود : الف - وجوب نهی از فساد در روی زمين و مبارزه با فساد . ب - اينكه بودن عدد قليلی كافی نيست . ج - علت العلل فساد ترف است . د - حافظ بقاء يك ملت عدل است و ملك با كفر باقی میماند و با بهمخوردن تعادل باقی نمیماند . بيضاوی معنای " « اولوا بقية » " را اولوا بقية من الرأی والعقل يااولوا الفضل و يا اولوا الابقاء يعنی كسانی كه بر نفوس خودشان ابقاءمیكنند [ میداند ] و میگويد در آيه بعدی : " « و ما كان ربك ليهلكالقری بظلم ». . . " بظلم يعنی بشرك ، مقصود از ظلم شر ك است ومعنای آيه اين میشود كه پروردگار به شرك قريهها را هلاك نمیكند اگر اهلاصلاح و رعايت عدالت باشند . پاورقی : 1 - سوره حديد ، آيه . 25 |