بود كه جوانی در حالی كه نشان میداد قبلا هماغوش زن بوده است ، در حالیكه يك پا را به پائين گذاشته و رو گردانده بود در حال فرار بود و خودجوان نيز فوق العاده زيبا بود . گفتند : اين ، تجسم فكر افلاطون است كههر عشقی پس از رسيدن تبديل به بيزاری میشود و معشوقها در اثر وصالمنفورها میشوند . ولی اين تجسم يك تجسم بی روح بود . در اسلام تجسمهای زنده و روحدار وجاندار و واقعی است . حادثه كربلا يك تجسم است از اسلام در همه جنبههااما جاندار و روحدار . حادثه امام حسين گوئی برای ايجاد يك نمايش حماسی و پرخاشگری و تراژدیو وعظی و عشق الهی و مساوات اسلامی و عواطف انسانی ، همه در آخرين اوجبه وسيله قهرمانهای مختلف از پير و جوان ، زن و مرد ، آزاد و برده و ياآزاد شده ، بالغ و كودك به وجود آمده و همه ابعاد اسلام را هم نشان میدهد. هم توحيد و عرفان و عشق الهی و تسليم و رضا و نرد محبت با حق باختن وپاكبازی با خدا ، و هم در عين حال جنبه اعتراض و پرخاشگری شديد و همدردیبا محرومان ، و هم حماسه اخلاقی تحرك و تحمس شجاعت و حماسه انسانی ، وهم وعظ و اندرز و سكون خاص به آن ، و هم برابری و مساوات اسلامی ، و همتجلی عاليترين عواطف اخلاقی و اسلامی ، مثلا ايثار ( داستان ابوالفضل ( ع" ، فداكاری و سبقت در آن . اينست معنی جامع بودن قيام حسينی . اولا ازنظر هدف و مقصد و ايده و فكر حامل همه ايدههای اصلی اسلام است نه يكجنبه خاص . ثانيا از نظر بازی كنندگان و متعهدان به نقش . |