در احاديث نيز وارد شده كه نظير اين خطاب برای حضرت زهرا واقع شده .شاعر میگويد :
فان مريم احصنت فرجها |
و جاءت بعيسی كبدر الدجی |
فقد احصنت فاطم وجهها |
و جاءت بسبطی نبی الهدی |
( 1 ) مريم ، صديقه آن امت است : « ما المسيح ابن مريم الا رسول قد خلت منقبله الرسل و امه صديقة كانا يأكلان الطعام »( 2 ) . حضرت زهرا صديقه طاهره اين امت است . درباره هر دو " بتول عذرا "گفته شده است . 3 - شباهت ديگر ، در مدت حمل است . در حديث است ( نفس المهموم ،ص 6 ، و بحار جلد دهم ، باب 11 ) كه مدت حمل سيدالشهداء شش ماه طولكشيد و هيچكس شش ماهه متولد نشد كه در عين حال بماند مگر حسين و عيسیعليهما السلام . در حديث است كه آيه : " « و وصينا الانسان بوالديهاحسانا حملته امه كرها و وضعته كرها و حمله و فصاله ثلثون شهرا حتی اذابلغ اشده و بلغ اربعين سنة قال رب اوزعنی ان اشكر نعمتك التی انعمتعلی و علی والدی و ان اعمل صالحا ترضيه و اصلح لی فی ذريتی انی تبتاليك و انی من المسلمين » " ( 3 ) اشاره است به سيدالشهداء . عيسی« برا بوالدتی »بود
پاورقی : 1 - [ مريم دامن خويش از آلودگی نگه داشت و عيسی را كه ماه تابانشبهای تار است به دنيا آورد . و فاطمه نيز روی خود را ( از غير خدا )بازداشت و دو نواده پيامبر هدايت را به دنيا آورد ] . 2 - سوره مائده ، آيه 75 [ مسيح بن مريم جز پيامبر نيست كه پيش از اونيز پيامبرانی زيست كردهاند ، و مادر او صديقه ( راستين ) است كه هر دوغذا میخوردند ] . 3 - سوره احقاف ، آيه 15 [ به انسان سفارش كرديم به پدر و مادرشنيكی كند كه >