بداند . همان طوری كه دروغ بستن به اين حوادث به صورت دروغ گفتن حراماست ، دروغ شنيدن ، دروغ مصرف كردن هم حرام است . در قرآن كريم يك جامیفرمايد: « و اجتنبوا قول الزور »( سوره حج ، آيه 30 ) و هم میفرمايد :« و الذين لا يشهدون الزور و اذا مروا باللغو مروا كراما »( فرقان ، آيه72 ) ( 1 ) در تفسير " كشاف " ذيل آيه اول ، " « قول زور »" را قول باطل وكذب معنی میكند ، میگويد : " و جمع الشرك و قول الزور فی قرآن واحد وذلك ان الشرك من باب الزور لان المشرك زاعم ان الوثن تحق له العبادش ،فكأنه قال : فاجتنبوا عبادش الاوثان التی هی رأس الزور " تا آنجا كهمیگويد : " الزور من الزور و الازورار و هو الانحراف " ( 2 ) .در تفسير آيه دوم میگويد : " يحتمل انهم ينفرون عن مجالس الكذابين ومجالس الخطائين فلا يحضرونها و لا يقربونها تنزها عن مخالطة الشر و أهله ،و صيانه لدينهم عما يثلمه ، لان مشاهد ( 3 ) الباطل شركه ( 4 ) فيه . ولذلك قيل فی النظارش الی كل ما لم تسؤغه الشريعة : هم شركاء فاعليه فیالاثم ، لان حضورهم و نظرهم دليل الرضا به و سبب وجوده ، لان الذی پاورقی : 1 - [ و آنانكه در مجالس باطل شركت نكنند و چون به كار لغوی گذر كنندبا كرامت عبور نمايند ] . 2 - [ و شرك و قول زور در يك رديف گرد آمدهاند چرا كه شرك ، خود ازباب زور است ، زيرا مشركين چنين پندارد كه بت شايسته پرستش است . وگويا در اين آيه فرموده : از پرستش بتها كه رأس همه زورهاست بپرهيزيد. . . و زور از زور و از ورار گرفته شده كه به معنی انحراف است ] .3 و 4 - كذا . |