در حالی كه جز برادرش هارون كسی نداشت به دربار فرعون رفت ؟ معنای اينچرا اينست كه امام حسين وقتی قيامش موجه بود كه جندی و سپاهی برابر بايزيد داشته باشد و حال آنكه اگر امام حسين سپاهی برابر با يزيد میداشت ودر اجتماعی قيام میكرد كه مردم دو دسته بودند و دو صف عظيم را تشكيلمیدادند و امام حسين در جلوی يك صف بود ، قيام حسينی يك قيام مقدس وجاويدان نبود . اين چراها در همه قيامهای مقدس و تاريخی هست . قيامهایمقدس بشری دارای دو تشخص است : يكی از نظر هدف قيام ، يعنی اينقيامها برای مقامات عالی انسانيت است ، برای توحيد است ، برای عدلاست ، برای آزادی است ، برای رفع ظلم و استبداد است ، نه به خاطر كسبجاه و مقام يا تحصيل ثروت و به قول حنظله باد غيسی كسب مهتری و يا حتیبرای تعصب وطنی ، قبيلهای ، نژادی . ديگر اينكه اين قيامها برقی است كهدر ظلمتهای سخت پديد میآيد ، شعلهای است كه در ميان ظلمها و استبدادهاو استيثارها و زور گوئيها میدرخشد ، ستارهای است كه در تاريكی شب درآسمان سعادت بشر طلوع میكند ، نهضتی است كه مورد تصويب " عقلای قوم !" قرار نمیگيرد . يكی از افتخارات نهضت حسينی همين است كه عقلای قوم ! آنرا تصويبنمیكردند ولی از آن جهت كه فوق نظر عقلا بود نه دون نظر آنها . عرفا كهاز آن جنبه عرفانی ، جنبه فوق عقل آن را در نظر گرفتهاند ، به آن ناممكتب عشق دادهاند و همچنين است منطق شعرای مرثيه سرای ما ، و خيلی جنبهايده آليستی به آن |