سلط ( 1 ) علی فعله هو استحسان النظارش و رغبتهم فی النظر اليه . و فیمواعظ عيسی ( ع ) : اياكم و مجالسه الخطائين " ( 2 ) . پس آيه اول فقط اجتناب از قول زور را میگويد كه هم شامل گفتن است وهم استماع ، و البته گفتن ، اظهر مصداقين است ، ولی آيه دوم رسما حضوردر مجالس باطل را منع میكند خواه حضور برای شنيدن باطل باشد و يا برایديدن باطل . اين آيه در واقع نوعی اعانت به اثم را نهی میكند . آيه ديگر : « و قد نزل عليكم فی الكتاب ان اذا سمعتم آيات الله يكفربها و يستهزء بها فلا تقعدوا معهم حتی يخوضوا فی حديث غيره »( 3 ) . (سوره نساء آيه 140 ) تفسير صافی : " عن الصادق ( ع ) : « و فرض الله علی السمع ان يتنزهعن الاستماع الی ما حرم الله ، و ان يعرض عما لا يحل له مما نهی الله عنهو الاصغاء الی ما اسخط الله ، فقال فی ذلك : و قد نزل عليكم . . ."»( 4 ) . پاورقی : 1 - كذا . 2 - [ ممكن است معنی آيه اين باشد كه آنان از مجالس دروغگويان وخطاكاران دوری میكنند و در آنها شركت نكرده و بدان نزديك نمی شوند تااز آميختن با بدی و بدان منزه باشند ، و دينشان را از رخنه محفوظ دارند ،زيرا حضور در باطل به منزله شركت در آنست ، و به همين دليل به كسانی كهبه آنچه شريعت جايز ندانسته مینگرند ، گويند : اينان با كنندههای همانكارها در گناه شريكند . زيرا حضور و نظرشان در آنجا دليل رضايت دادن بهآن كار و سبب وجود آنست ، زيرا آنچه انگيزه عمل فاعل آن میشود همانتشويق بينندگان و رغبتشان در ديدن اوست . و در پندهای عيسی ( ع ) آمده :از همنشينی با خطاكاران بپرهيزيد ] . 3 - [ ترجمه در ص 275 گذشت ] . 4 - [ امام صادق عليه السلام فرمود : خداوند بر گوش واجب نموده كه ازشنيدن آنچه > |