صفين به هوا كه هشتادمين رفته بود بالا و هنوز اولی برنگشته بود ، و پساز برگشتن يكی يكی را دو نيم كرد . همچنين است افسانه ششصد هزار كشته وهفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا . عوامل سه گانه فوق در همه جهان بوده و هست . اما عامل خصوصی : از طرف اولياء دين پيشنهاد شده كه اقامه عزای حسينبن علی بشود و قبرش زيارت شود و او به عنوان يك فداكار بزرگ هميشهنامش زنده و پاينده باشد . اين موضوع تدريجا سبب شد كه بعضی مرثيهخوانان حرفهای پيدا شوند و كم كم مرثيه خوانی به صورت يك فن و هنر ازيك طرف ، و وسيله زندگانی از طرف ديگر درآيد ، از طرفی فكری پيدا شودكه چون گرياندن بر ابی عبدالله ثواب جزيل و اجر عظيم دارد پس به حكمالغايات تبرد المبادی " هدف ، وسيله را مباح میكند " از هر وسيلهایمیشود استفاده كرد . اينجا است كه جعل و دروغ در نظر عدهای مشروع میشود . به قول حاجی [ نوری ] اگر اينچنين است ، پس چون ادخال سرور در دلمؤمن نيز مستحب است و هدف وسيله را مباح میكند ، از غيبت و حتی ازبوسه و زنا نيز میتوان استفاده كرد . اينجا است كه داستان روضه خوانسنگ پران كه قبلا گذشت به ياد میآيد . و اينجا است كه بايد آن خوابروضه خوانی كه ديد گوشت بدن امام را با دندانهای خود میكند صادق دانست. عجبا كه در پنج قرن پيش يك مرد بوقلمون صفت كه معلوم نيست شيعهاست يا سنی به نام ملا حسين كاشفی [ كتابی |