منطق منفعت و منطق حقيقت منطق منفعت پرستی يك منطق است و منطق حق پرستی و اصلاح ، منطق ديگریاست ( 1 ) . عقلاء قوم مانع ابیعبدالله میشدند از حركت ، و نصايح آنهاهمه بر محور مصلحت شخصی حسين ( ع ) و زندگی دنيوی او و سلامت تن و حفظفرزندان دور میزد . میگويند جامعترين بيانها همان است كه ابن عباس گفت. اگر جای تعجب باشد بايد از منطق ابن عباس تعجب كرد . چيزی كه در اينمنطق ابن عباس يافت نمیشود ، فكر اسلام و منطق ايثار و گذشت است وآنچه در منطق است حسين ( ع ) هرگز ديده نمیشود منافع و مصالح شخص خودشاست ( 2 ) .پاورقی : 1 - علی عليه السلام درباره سرزمين كربلا فرمود : مناخ ركاب و مصارععشاق » . ايضا درباره آن خاك فرمود : واها لك ايتها التربة ليحشرنمنك اقوام يدخلون الجنة بغير حساب » . [ ترجمه : شگفتار از توای خاككه اقوامی از درون تو محشور گردند كه بدون حساب وارد بهشت شوند ] .2 - هر بارت اسپنسر به نقل فروغی میگويد : " بلندترين آرمان نيكاناينست كه در آدم سازی شركت كنند يعنی مصلح باشند " . پيغمبر ما فرمود : بعثت لاتمم مكارم الاخلاق » . خدا دربارهاش فرمود : عزيز عليه ماعنتم ». |