يا نه ، يك مشيت تشريعی و دستور تشريعی بوده است كه اختصاص داشته بهامام حسين عليه السلام ؟ طور ديگر هم میتوان بحث كرد كه عاقلانهتر باشد : آيا امام حسين كه قيامكرد از آن جهت قيام كرد كه امام بود يا از آن جهت كه يك نفر مؤمن ومسلمان بود ؟ به عبارت ديگر اگر بخواهيم در اطراف حديث « ان الله شاءان يراك قتيلا » بحث كنيم بايد بگوئيم آيا مشيت تكوينی بود يا تشريعی ،و بنابر تشريعی آيا تكليف خصوصی و شخصی بود يا تكليف كلی ؟ و بنابر دومآيا آن تكليف كلی متوجه امام و پيشوای مسلمين بود يعنی از نوع وظائف وتكاليفی است كه برای ائمه وضع شده يا از نوع تكاليفی است كه برای عموممؤمنين و مسلمانان وضع شده ؟ در اين زمينه بايد مثالهای توضيح دهندهایذكر شود ، ضمنا آنجا كه تكاليف مخصوص ائمه مسلمين ذكر میشود فرق گذاشتهشود بين تكاليف امام به معنی زعيم فعلی مسلمين و بين امام به معنی صاحبمقام ولايت و وصايت . |