است اكنون كه پيروزی نظامی ممكن نيست نيروهای طرفدار اهل بيت عصمتبحالت ذخيره باقی بمانند تا بتوانند در فرصتهای ديگری فعاليتهای جديدیبرای زنده كردن اسلام بنمايد . باز هم صلح ! البته از نظر مؤلف فرصت مناسب منحصر است به تعادل يا برتری نيرویجسمانی . صفحه 201 : و نيز روشن شد كه در مرحله سوم قيام كه ديگر امكان تشكيل حكومت نبودبيشتر فكر امام اين بود كه با ترك مخاصمه و برقرار كردن يك نوع صلحشرافتمندانه از برخورد نظامی و خون ريزی جلوگيری نمايد . كدام صلح شرافتمندانه ؟ ! صفحات 201 و 202 : امام يقين داشت كه اگر تسليم عبيدالله زياد شود آنحضرت را ذليلانهخواهد كشت و دليل اين مطلب اينست كه روز عاشوراء وقتيكه قيس به اشعثبامام گفت : تو تسليم حكم ابن زياد بشو و مطمئن باش كه آسيبی بتونخواهد رسيد ، آنحضرت در جواب قيس فرمود : " « انت اخو اخيك ا تريد ان يطلبك بنوهاشم باكثر من دم مسلم بنعقيل » " . يعنی " تو برادر همان محمد بن اشعث هستی كه مسلم را امان داد ولی ابنزياد او را كشت ، تو هم مثل برادرت میخواهی مرا فريب بدهی كه تسليمشوم آنگاه مرا خلع سلاح كنيد و نزد ابن زياد ببريد تا مرا هم مثل مسلمبكشد . |