خواهی ( اخلاق ) ، زيبائی خواهی ( جمال ) و اين خود يكی از معماهای وجودبشر است كه در برابر اموری ماوراء منافع محسوس و ملموس خود يك نوعتعظيم و تكريمی دارد و سر تعظيم فرود میآورد ، البته هر ميل و طلبی ازوجود يك احتياج عينی حكايت میكند منتهای امر مبدأ اين احتياج عينیجهازات بدن نيست ، همان مرتبه مستقل روح انسان است . سر سلسله مقدسات بشر ذات احديت است . خداوند ، قدوس است ، منزهاز جميع نقصانات است علی الاطلاق . « هو الله الذی لا اله الا هو الملكالقدوس ». . . و لهذا مقدسترين اعمال بشر مبارزه با شرك و بت پرستیاست . قيامهای مقدس قيامهای مقدس و نهضتهای مقدس از انبياء عظام شروع شده . در قرآن كريمدر سوره الشعراء جهاد مقدس انبياء را خلاصه كرده است ، داستان موسی وابراهيم و نوح و هود و لوط و صالح و شعيب و خاتم الانبياء را ذكر میكندكه در راه مبارزه با بتپرستی و ظلم و بيدادگری و جهل و تعصب و تقليد واسراف و تبذير و افساد در ارض و فحشاء و امتيازات موهوم اجتماعیمبارزه كردهاند . مقدسات بشر هم از اينها تجاوز نمیكند . امام حسين همان راهی را رفت كه آن انبياء رفتند و البته برای امامحسين وضعی پيش آمد كه برای ديگران پيش نيامد . اعتراض به اينكه چراامام حسين فداكاری كرد و تسليم نشد و حفظ جان نكرد ، اعتراض به همهانبياء و اولياء است . اساسا دين برای گذشت و فداكاری است ، منطق دينايثار است : « و يؤثرون » |