كريمه « تؤتی الملك من تشاء و تنزع الملك ممن تشاء و تعز من تشاء و نذلمن تشاء »( 1 ) را اينطور تفسير و تعبير میكنند . و اين يك مغالطهعظيمی است . اما زينب جواب میدهد : « الحمد لله الذی اكرمنا بنبيه محمد و طهرنامن الرجس تطهيرا ، انما يفتضح الفاسق و يكذب الفاجر و هو غيرنا و الحمدلله » ( 2 ) . ابن زياد گفت : كيف رايت صنع الله باخيك ، « قالت : كتب اللهعليهم القتل فبرزوا الی مضاجعهم ، و سيجمع الله بينك و بينهم ، فانظرلمن يكون الفلج ، هبلتك امك يا ابن مرجانة » . . . فغضب ابن زياد واستشاط ( 3 ) . . . وقتی كه علی بن الحسين عرضه میشود بر پسر زياد ، [ ابن زياد ] میگويد :من انت ؟ « فقال : انا علی بن الحسين » . فقال : اليس قد قتل الله علیبن الحسين ؟ « فقال له » پاورقی : > - میداد ] . 1 - سوره آل عمران ، آيه 26 : [ حكومت را به هر كه خواهی میدهی ، و ازهر كه خواهی میستانی ، و هر كه را خواهی عزت میبخشی ، و هر كه را خواهیخوار و ذليل میسازی ] . 2 - [ سپاس خدايی را كه ما را به پيامبرش محمد گرامی داشت ، و از هرگونه پليدی به خوبی پاك ساخت . جز اين نيست كه فاسق رسوا میشود ، وفاجر دروغ میگويد ، و او بحمد الله ما نيستيم و غير ماست ] . 3 - [ كار خدا را نسبت به برادرت چگونه ديدی ؟ فرمود : خداوند شهادترا در سرنوشت آنها مقرر فرموده بود و آنان به قتلگاه خويش پيوستند ، وبزودی خداوند ميان تو و آنان جمع كند . پس بنگر كه پيروزی از آن كيست ؟مادرت به عزايت بنشيندای پسر مرجانه ! . . . پس ابن زياد به خشم آمد وبر افروخت . . . ] . |