طرف ورق را مطالعه كردهايم ، از آن نظر مطالعه كردهايم كه داستان جنائیاست . اكنون میخواهيم صفحه ديگر را مطالعه كنيم . گفتيم كه بعضیها نظير" محمد مسعود " مدعی هستند كه روش مسيحيان بر روش ما ترجيح دارد كهشهادت و فداكاری مسيح را جشن میگيرند ولی ما [ شهادت حسين ( ع ) را ]عزا میگيريم ، آنها شهادت را موفقيت و ما شكست میدانيم . اينها اشتباهمیكنند ، نمیدانند كه مسيحيت كه جشن میگيرد اولا از نظر شخصی مسئله رامورد مطالعه قرار میدهد و اسلام از نظر اجتماع . از نظر شخصی ما هم موفقيت میدانيم . و به علاوه آنها از آن نظر جشنمیگيرند كه شهادت را فدای گناهان میدانند . جشن میگيرند كه عيسی كشته شدو با كشته شدن او از زير بار سنگين گناه درآمديم ، و مسلمان واقعینمیتواند چنين فكری داشته باشد . اكنون میخواهيم ببينيم چگونه شخصيت حسين ( ع ) يك شخصيت حماسی است، و چگونه كلماتش حماسه است ، و چگونه حادثه كربلا يك حادثه حماسی است؟ اول بايد عرض كنيم كه اين حادثه كه عرض میكنم در آن تحمل است ،صلابت است ، غيرت است ، دفاع از ايده و مسلك و فداكاری است ، شهادتاست ، و با ساير حماسهها فرق [ دارد . ] اين يك حماسه مقدس و يكحماسه مطلق است . م طلق است يعنی به خاطر يك قوم و يك ملت بخصوصنيست ، برای انسانيت است ، بالاتر در راه خدا است ، يعنی در راههماهنگی با |