ادبی است و يا در يك سند تاريخی اجتماعی است مثل جعل كتابسوزیاسكندريه ، و يا در يك سند اخلاقی و تربيتی و اجتماعی است . 2 - مرحوم آيتی در سخنرانی پنجم " بررسی تاريخ عاشورا " میگويداسارت اهل بيت عامل بزرگی بود برای اينكه حقيقت وقايع عاشورا به مردمگفته شود و حقيقت قلب نشود . در سخنرانی ششم صفحه 151 میگويد : " بايد توجه داشت كه تاريخ نهضتاباعبدالله الحسين عليه السلام نسبت به بسياری از فصول تاريخ از تحريفمصون و محفوظ مانده است " . و مخصوصا فجيع بودن اين فصل تاريخ از نظركسانی كه قضيه را از جنبه فجيع بودن آن مطالعه كردهاند ، و عظيم بودن آنو قابل تكريم و احترام بودن آن از نظر كسانی كه اين قضيه را از آن جهتمورد مطالعه قرار دادهاند خود سبب شده است كه اهتمام عظيمی به ثبتجزئيات واقعه بشود . پس جزئيات واقعه بازگوئی شده است و ثبت شدهاست . از اين جهت امثال طبری ، ابن واضح ( يعقوبی ) ، شيخ مفيد ،ابوالفرج اصفهانی ، كه در قرون دوم و سوم و چهارم میزيستهاند ، جزئياتوقايع را با نقل از روات موثق نقل كردهاند . مرحوم آيتی اصرار دارد ( ص 168 ) كه اهتمام زنان اهل بيت به خطبه وخطابه در فرصتهای مختلف ، با بودن امام علی بن الحسين ، همه برای اينبوده كه مانع تحريف حادثه كربلا بشوند ( چه تحريف لفظی و چه تحريفمعنوی ) و خواستند نگذاريد اين حادثه قلب و تحريف بشود . متن آنچه واقعشده بود ، به صورت |