سوم شعبان و تولد حضرت مجتبی در نيمه رمضان باشد ، ممكن نيست آنچه دربعضی روايات رسيده كه فاصله آنها شش ماه و ده روز است درست بيايد .شش ماه و ده روز ، با رواياتی منطبق است كه تولد حضرت را در آخر ربيعالاول ذكر كرده . رجوع شود به " نفس المهموم " . 4 - شباهت ديگر آنها در عقيدهای است كه مردم در مسئله " تفديه "پيدا كردند ( 1 ) و خيال كردند كه آنها كشته شدند كه گناه ديگران را بهگردن بگيرند و ديگران آزاد باشند و تكليف ساقط شد . درباره عيسی اصلكشته شدن دروغ است و درباره سيدالشهداء فلسفه كشته شدن اين نبود . بهقول مولوی :
پاورقی : 1 - " المنجد " میگويد : " الفادی " لقب سيدنا يسوع المسيح الذیافتدانا بدمه الكريم . 2 - در " تحف العقول " ص 496 ضمن مناجاتهای خداوند به عيسی مینويسد : " يا عيسی اوصيك وصية المتحنن عليك بالرحمة حتی حقت لك الولايةبتحريك منی المسرش ، فبوركت كبيرا ، و بوركت صغيرا حيث ما كنت » . [ای عيسی به تو سفارش كنم سفارش آنكه مهربان و دلسوز توست ، تا به جهتاينكه شادی مرا بجويی سزاوار پيوست با من شوی ، تو در بزرگی و كودكیبركت داده شدی هر جا كه بودی ] . 3 - [ و چون خير الهی از جايی كه محسوس نيست و به صورتی كه به شمار وحصر > |