امضاء و تأييد است ولی صلح جايز است زيرا صلح معمولا در ميان دو متخاصمصورت میگيرد و هيچگونه مفهوم امضاء و تأييد ندارد بلكه مفهوم تخاصم دارد؟ پس آيا میتوان گفت امام حسين حاضر به بيعت نشد اما حاضر شد به صورتيك فرد مخاصم صلح كند ؟ 9 - آيا قرائنی هست كه امام حسين در صدد به دست گرفتن حكومت بود ؟يا فقط ممتنع از بيعت بود و حداكثر آمر به معروف و ناهی از منكر بود ؟به عقيده ما ترتيب اثر دادن به نامههای اهل كوفه خود قرينه است براينكه امام در صدد به دست گرفتن حكومت و زعامت بود . " مسلم " همبرای چنين كاری به كوفه آمد . به دنبال اين پرسش ، پرسش ديگری است كه آيا رفتن به مكه صرفا برایامتناع از بيعت بود و يا برای اين بود كه امكان جنبش و فعاليت بيشتریبرای زعامت پيدا كند ؟ 10 - آيا امام سجاد در وقعه " حره " به وسيله مسلم به عقبه با يزيدبيعت كرد ؟ 11 - يكی از سؤالات اينست كه چگونه است كه امام پس از برخورد باسپاه حر و با عمر سعد ، پيوسته ضمن پيشنهادها پيشنهاد بازگشت به حجاز رامیكند ؟ 12 - آيا پيشنهاد امام مراجعت به مدينه را ، پس از برخورد با حر و باعمر بن سعد برای توسعه و گسترش دامنه انقلاب بود ؟ 13 - امام اگر قصد شورش و انقلاب عليه حكومت نداشت چرا مردم بصره رادعوت كرد و به آنها نامه نوشت ؟ آيا امام به مردم ديگر يعنی مردم يمن و خراسان و مصر و |