میكند . به هر حال امام در اينجا بيعت را به عنوان يك امر الزام آورياد میكند . ايضا امير المؤمنين در نهج البلاغة خطبه 34 میفرمايد : « ان لی عليكمحقا و لكم علی حق . فاما حقكم علی فالنصيحة لكم ، و توفير فيئكم عليكم ،و تعليمكم كيلا تجهلوا ، و تأديبكم كيما تعلموا ( تعلموا ( 1 " . و اماحقی عليكم فالوفاء بالبيعة ، و النصيحة فی المشهد و المغيب ، و الاجابةحين ادعوكم ، و الطاعة حين آمركم » ( 2 ) . ايضا اصحاب جمل به عنوانناكثين يعنی نقض كنندگان بيعت شناخته شدند . درباره امام زمان دارد اومخفی شد تا بيعت كسی به گردن او نباشد . امامزادگان و تمام كسانی كه میخواستند قيام كنند عليه خلفا مثل محمدنفس زكيه و زيد بن علی از اتباع خود بيعت میگرفتند . ابوحنيفه فتوا دادكه بيعت اهل مدينه با عباسيها درست نيست چون قبلا با محمد نفس زكيهبيعت كردهاند . امام صادق ( ع ) فرمود : من حاضرم با محمد نفس زكيهبيعت كنم به شرط اينكه قيامش قيام امر به معروف باشد نه مهدويت . خودامام حسين ( ع ) از اصحاب خود بيعت گرفت و در شب عاشورا پاورقی : 1 - ابن ميثم " تعملوا " شرح كرده و آن درست است . 2 - [ ترجمه : مرا بر شما حقی است و شما را نيز بر من حقی است . حقشما بر من اينست كه برای شما خير خواهی و دلسوزی كنم ، و دارائی بيتالمال را بدون كم و كاست به شما رسانم ، و شما را بياموزم تا ناداننمانيد ، و به شما آداب آموزم تا بدانيد ( تا عمل كنيد ) . و اما حق منبر شما آنست كه در بيعت خود وفادار بمانيد ، و در حضور و غياب منخيرخواه من باشيد ، و هر گاه شما را بخوانم اجابتم كنيد ، و چون فرمانتاندهم فرمان ببريد ] . |