شده است ، گاهی تاثير عبادت از نظر " گناه زدائی " و محو آثار تيرهگناهان مورد بحث قرار گرفته است ، گاهی به اثر عبادت از نظر درمانپارهای از بيماريهای اخلاقی و عقدههای روانی اشاره شده است و گاهی ذكریاز لذتها و بهجتهای خالص و بیشائبه و بی رقيب عباد و زهاد و سالكانراه به ميان آمده است . شب زنده داريها : " « اما الليل فصافون اقدامهم تالين لاجزاء القرآن يرتلونه ترتيلايحزنون به انفسهم و يستثيرون به دواء دائهم فاذا مروا بايه فيها تشويقركنوا اليها طمعا و تطلعت نفوسهم اليها شوقا و ظنوا انها نصب اعينهم ،و اذا مروا بايه فيها تخويف اصغوا اليها مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفيرجهنم و شهيقها فی اصول آذانهم ، فهم حانون علی اوساطهم ، مفترشون لجباههمو اكفهم و ركبهم و اطراف اقدامهم يطلبون الی الله تعالی فكاك رقابهم ،و اما النهار فحلماء علماء ابرار اتقياء » " ( 1 ) . شبها پاهای خود را برای عبادت جفت میكنند ، آيات قرآن را با آرامی وشمرده شمرده تلاوت مینمايند ، با زمزمه آن آيات و دقت در معنی آنها غمیعارفانه در دل خود ايجاد میكنند و دوای دردهای خويش را بدين وسيله ظاهرمیسازند ، هر چه از زبان قرآن میشنوند مثل اينست كه به چشم میبينند ، هرگاه به آيهای از آيات رحمت میرسند بدان طمع میبندند و قلبشان از شوقلبريز میگردد ، چنين مینمايد كه نصب العين آنها است ، و چون به آيهایاز آيات قهر و غضب می -پاورقی : 1 - خطبه . 191 |